Čižme i gume glavu čuvaju! Dolazi taj dan - pripremite se: zimske gume su obavezne, čak i kada nema snijega (ovo su najčešće greške pri zamjeni)

I ako nisu istrošene, zamijenite starije gume od 5 godina. Od petka će za sva vozila biti obavezna zimska oprema, iako se teoretski, barem po zakonu, mogu zamijeniti ljetnim gumama s lancima.

Trenutak kada će zimska oprema biti obavezna je pred vratima.

Izkušeni vulkanizer Urban Šurk poudarja, da lahko slabe pnevmatike privedejo do usodnih posledic. Aleksandra Saša Prelesnik
12. 11. 2024

Od petka će za sva vozila biti obavezna zimska oprema. Od 15. studenog sva vozila koja sudjeluju u cestovnom prometu moraju biti opremljena za zimu. To najčešće znači zimske gume, iako se teoretski, barem po zakonu, mogu zamijeniti ljetnim gumama s lancima, što je daleko od optimalnog rješenja, već samo u krajnjoj nuždi.

Nekoliko je razloga zašto zimi moramo koristiti drugačije gume nego ljeti. U hladnijem dijelu godine tlo dostiže vrlo niske temperature pa je važno na automobilu imati gume od drugačije gumene smjese koja je dovoljno fleksibilna i po hladnoći.

 
Odgovaraju na sve oznake M+S

Zimske gume imaju i drugačije oblikovanu gaznu površinu s lamelama koje omogućuju dobro prianjanje na snijegu i ledu, a profil im je dubok najmanje 3 milimetra. Kao zimske gume, sve one koje imaju oznaku M+S odgovaraju slovenskim propisima, dok su prave zimske gume one koje imaju i simbol pahulje i planine. Ovaj znak jamči da gume zadovoljavaju propisane uvjete prianjanja i da imaju najmanje 25 posto bolje prianjanje na snijegu od ljetnih guma.

Ako prilikom planirane izmjene guma ustanovimo da su zimske gume koje smo koristili prošle zime već previše istrošene, moramo kupiti nove, što može predstavljati veliki financijski teret. Mnogi se stoga poigravaju idejom da zamijene samo one gume koje su više istrošene.

Odlučimo li se na to, uvijek trebamo zamijeniti par guma, nikad samo jednu. Ako je, primjerice, prednja lijeva guma istrošena, a desna i dalje izgleda dobro, svejedno moramo zamijeniti obje. Također moramo izbjeći grešku koju čine mnogi vozači.

Ako ćemo mijenjati samo jedan par guma, nove gume moramo postaviti na stražnje kotače, čak i ako su prednje jače istrošene. U tom slučaju jednostavno bacimo prednje gume, ugradimo postojeće stražnje gume na prednju osovinu, a nove gume na stražnje kotače. Ugradnjom novih guma na stražnju osovinu poboljšava se stabilnost vozila i smanjuje mogućnost proklizavanja, odnosno u slučaju proklizavanja omogućuje veća kontrola.

Ali čak i ako naše stare zimske gume još uvijek imaju odgovarajući profil i nisu istrošene, možda ćemo ih u nekim slučajevima morati zamijeniti novima. Iako ih ne smatramo kvarljivom robom, oni imaju određeni rok trajanja. Nakon pet godina proizvodnje, materijal gubi svoju fleksibilnost i guma više neće pružati prianjanje i stabilnost koliko bi trebala.

Najkasnije nakon pet godina

Gume bi dakle trebalo mijenjati najkasnije nakon pet godina, no ako godišnje prijeđemo više od 20.000 kilometara, najvjerojatnije ćemo gume zbog istrošenosti morati zamijeniti ranije nego za pet godina.

Neki vozači žele izbjeći jesensku i proljetnu promjenu guma i stoga se odlučuju na kupnju cjelogodišnjih guma. Riječ je o kompromisu između ljetnih i zimskih guma, koji je poznat i po svojim svojstvima koja nisu optimalna ni ljeti ni zimi, ali zadovoljavaju zakonske uvjete. Pogodne su za vozače koji voze nekoliko kilometara i ne voze u najzahtjevnijim zimskim uvjetima.

 
U zimskim mjesecima, odnosno u razdoblju obvezne zimske opreme, policijski službenici i tijekom kontrola prometa provjeravaju jesu li vozila propisno opremljena za zimu. Ako vozilo nema zimske gume, vozač će biti kažnjen novčanom kaznom od 40 eura, no ako vozilo s ljetnim gumama ostane zaglavljeno na cesti i ometa promet jer neće moći nastaviti vožnju, vozač će biti kažnjen novčanom kaznom od 500 eura i 5 kaznenih bodova. Poduzeće koje pusti u promet vozilo bez zimske opreme kaznit će se novčanom kaznom od 1000 eura.

Iako je do zakonski propisanog datuma ostalo još nekoliko dana, ima smisla požuriti s promjenom, jer su u danima prije 15. studenoga vulkanizeri zatrpani poslom i može se dogoditi da u zadnji čas bude teško da nađemo nekoga tko nam može promijeniti auto na vrijeme .

Koristimo kolačiće u svrhu pružanja boljeg korisničkog iskustva na stranici. Ukoliko nastavite s pregledavanjem ove stranice pretpostavit ćemo da se slažete s tim.