Zašto su električni automobili noćna mora za vatrogasce?

16.000 litara vode treba da se ugasi Tesla koja preporuča 5.000 litara vode za gašenje akumulatora i 24-satno hlađenje s oko 11.000 litara vode (8 litara u minuti) ...

4. 4. 2023

Napisao: Matjaž Gregorić

Uz sve veći broj električnih automobila, vatrogasci su suočeni i s novim izazovima. Kod gašenja požara na automobilima s električnim ili hibridnim pogonom vatrogasci moraju dobro poznavati specifičnosti jer su oblici opasnosti nešto drugačiji nego kod automobila s benzinskim i dizelskim motorima. Prva opasnost je visoki električni napon koji u baterijama doseže od 400 do 800 volti, još veći problem je kemijska struktura baterija koje su kod novijih automobila litij-ionske. Baterije se mogu zapaliti zbog mehaničkih oštećenja ili vanjskih utjecaj temperature. U jezgri baterije dolazi do kemijske reakcije zbog kontakta sa zrakom ili zbog kratkog spoja. Kad se baterije zapale, oslobađa se velika količina otrovnih plinova, a temperature dosežu i do 1000 Celzijevih stupnjeva. Kada se baterija zapali zbog utjecaja vanjske temperature, primjerice, ako se vozilo zapali ispod kočnica i požar se proširi na cijelo vozilo, baterija mora biti izložena temperaturi višoj od 450 stupnjeva Celzijusa dulje od 15 minuta.
 

Postoji opasnost od eksplozije baterije. Neki proizvođači stavljaju baterije u hermetički zatvorene spremnike. Što može biti problem u slučaju kratkog spoja, kada se u akumulatoru pojave otrovni plinovi i visoke temperature. U tim slučajevima dolazi do napuhavanja kućišta baterije i u nekom trenutku spremnik eksplodira zbog povećanog tlaka. Proizvođači navode da baterija u potpunosti izgori za 60 do 90 minuta, no praksa je pokazala da mogu gorjeti i do 8 sati. Gotovo svi proizvođači električnih vozila preporučuju gašenje vodom.Baterije imaju poseban otvor na šasiji (prostor gdje se baterija skladišti i pričvršćuje), koji se topi u slučaju požara. U taj otvor se ugura posebna kopljasta ručka (koja je izolirana slojem gume) i baterije se pune vodom. Prije toga vozilo treba prvo ugasiti do te mjere da se može prići tom otvoru. U posudu s akumulatorom treba uliti 100 litara vode.U uputama za požar akumulatora proizvođač Tesla preporuča najmanje 5000 litara vode i stalno hlađenje akumulatora vodom do 24 sata; u tom razdoblju na akumulatore se potroši 11.000 litara vode, što je oko 8 litara vode u minuti. Ponegdje u inozemstvu uvriježila se praksa teretnih kontejnera koji su napravljeni na način da u njih uđe zapaljeni osobni automobil, a kada se kontejner zatvori u njega se ulije voda i vozilo sa zapaljenim akumulatorom tone. . Kako takvo vozilo nije ekološki mudro uroniti u rijeku, jezero ili more, moraju se pripremiti alternativni pristupi.
 

Neke vatrogasno-spasilačke službe ostavljaju potpuno spaljeno vozilo i štite mjesto požara. U principu, požari automobila vrlo su česti. Ako su vatrogasci na požarištu unutar 15 minuta, obično nema većih problema i požar se može gasiti kao i klasični požar. Ako su vatrogasci kasnije na terenu i vatra je već pregrijala baterije i one gore, možemo odlučiti rashladiti i zaštititi okolinu i pustiti baterije da izgore do kraja. No, neki proizvođači stavljaju akumulatore na sve nedostupnija mjesta.Odvlačenje vozila na za to predviđeno "požarno" mjesto može biti vrlo elegantan proces, ali malo je vjerojatno da bi ikome bilo u interesu sređivanje tih mjesta. Vatrogasci se stoga susreću s dosta poteškoća pri gašenju zapaljenih električnih automobila, no svakako se smatra da je gašenje uspješnije ako je na vrijeme i ako su vatrogasci dobro obučeni za takve aktivnosti.
 

Preberite še:

Koristimo kolačiće u svrhu pružanja boljeg korisničkog iskustva na stranici. Ukoliko nastavite s pregledavanjem ove stranice pretpostavit ćemo da se slažete s tim.