Ovoga puta uspjeli su u dvije stvari - ponudu elektrificiranih modela nadogradili su za novi plug-in hibridni model, ujedno su oživjeli rotacijski motor (zadnji put prodan u RX-8 prije 11-ak godina) i tako dokazali da ostaju u vrhu tehnoloških pionira. Pomalo idiosinkratično, ali ovo je sada prepoznatljivi znak Mazde.
MX-30 je prešao s kratkih na velike udaljenosti
Dosta skromnom dometu prvog i trenutno jedinog BEV modela ove marke, doskočili su na svoj način. Naime, promijenili su ga u serijski plug-in hibrid, gdje su zadržane ključne mehaničke komponente modela BEV. Dodao je i novi rotacijski motor s jednim diskom (promijenjenu oznaku RE-V) s odgovarajućim spremnikom goriva. Naravno, nešto prostora se oslobodilo smanjenjem baterije koja nudi otprilike upola manju zalihu energije (17,8 kWh), a između baterije i stražnje osovine sada je spremnik goriva od 50 litara.
Serijski hibrid - kada se za pogon brine električna energija
Kako se radi o serijskom hibridu, za pogon je uvijek potreban samo elektromotor na prednjoj osovini sa 125 kW (170 KS), a jednodiskni, vrlo kompaktni rotacijski motor obujma 830 ccm nudi 55 kW (75 KS) ) pri 4500 o/min. Zaliha energije u bateriji dovoljna je za autonomiju od 85 km (WLTP), a s punom baterijom i spremnikom novajlija bi trebao moći prijeći 680 kilometara. A njime su se jasno obratili i korisnicima modela BEV, kojima domet od 200 kilometara nije odgovarao. Takav je model dakle jasno namijenjen korisnicima koji se većinu vremena voze gradom i okolicom, ali povremeno žele doseg klasičnog pogona.
Za volanom - slično kao i njegov električni brat
Vizualnih razlika između dva modela praktički nema (osim oznaka na blatobranima i stražnjem dijelu), unutrašnjost je također slična. A za upravljačem, ovaj plug-in hibrid vozaču pruža slične osjećaje kao i klasični baterijski električni model. Slični su i odziv, spontana ubrzanja koja inače nikome neće slomiti vrat. Wankel ostaje u pozadini sve dok zahtjevi vozača ne postanu prejaki ili razina baterije ne padne ispod 45 posto. Tada se uključuje motor, koji se čuje kao neka vrsta udaljenog brujanja s blagim vibracijama jer je peć samo stroj s jednim diskom. Ništa stvarno ne smeta.
Potrošnja - u gradu zanemariva, ali vani...
Prvi kilometri na europskom predstavljanju novog proizvoda pokazali su da ovaj MX-30 može biti itekako dobar model u gradu i okolici. No, nekoliko zahtjevnijih kilometara na autocesti digne potrošnju goriva na tri-četiri litre, na duljim vožnjama vjerojatno koju litru. Vozaču su inače na raspolaganju tri programa rada - normalni, koji daje prednost hibridnom radu, električni, te način punjenja, kada i ICE motor može puniti bateriju - u tom slučaju, naravno, potrošnja još više raste (uz veću zvučnu kulisu) Naravno, to nije poanta plug-in hibrida, kao što stalna vožnja autocestom nije zamišljena kao kućno okruženje takvog modela. Važnije je da serijski PHEV omogućuje i jedno i drugo, ako je potrebno i ako to vozač (povremeno) želi.Vješta i zanimljiva kombinacija, koja, naravno, nije jeftina. Mazda je model cijenila kao BEV model (dobrih 39 tisuća kuna), što se čini ispravnim – naravno, dok uz to ne ide i državna subvencija koja se odnosi samo na BEV modele. To vjerojatno znači da je novi model za mnoge daleko od smislene kupnje.