"Vogue" u Međimurju pronašao jednu od 100 najinovativnijih svjetskih dizajnerica! Ponos Hrvatske
Fenomenalan uspjeh mlade Čakovčanke! Gala Marija Vrbanić uvrštena je na listu “100 Innovators” od strane Vogue Business za 2023. godinu! Donosimo veliki interview s našom mladom dizajnericom koja je pokorila modni svijet.
Veliki uspjeh za Galu Mariju Vrbanić i Tribute brand! Gala Marija Vrbanić uvrštena je na listu “100 Innovators” od strane Vogue Business za 2023. godinu.
Gala Marija Vrbanić osnivačica je i kreativna direktorica Tribute Branda, digitalne modne platforme koja je s vremenom postala sinonim za nove tehnologije unutar modne industrije. Tribute Brand pokrenut je 2020. godine i istaknuo se inovativnim pristupom, te posve novim i autentičnim idejama kojima su Gala Marija Vrbanić i njen tim utjecali su na ostatak industrije. Pred koju godinu otkrio ju je i Start koji je s mladom Čakovčankom napravio interview koji toliko toga dobroga o njoj otkriva.
Tko i što zapravo stoji iza vašeg brenda? Kako je nastao i zašto? Koja je vaša modna vizija ili nit vodilja?
GALA: Recimo da sam ja kreativni direktor, iako ta titula još nije podobna za brend ove veličine. A nastao je zapravo iz neke frustracije prema stanju na modnoj sceni. Bilo je, ili ću svima u facu reći što mislim, ili ćemo napraviti nešto što će biti dobro u formi suptilne kritike i na taj način pokušati utjecati na istu. Iako, da budem iskrena, nikad nisam mislila da ćemo doći do ove razine. Sve je nastalo dosta spontano, bez nekog konkretnog plana poslovanja, a ja sam u to doba još uvijek bila na preddiplomskom studiju. Trenutno nas u užem timu ima 5, a spomenula bih dizajnera Filipa Vajdu koji uz mene od početka jednako utjeće na sve odluke koje donosimo. Širi tim čini XD Fashion Group, a oni su zaslužni za proizvodnju.
Vaš brend postoji od 2016. i smatra se još uvijek 'mladim' – je li to samo zbog kratkog postojanja ili svježine koju ste uspjeli održati?
GALA: Mislim da je oboje, ali isto tako mi jos nismo pokazali sve što imamo za reći.
Često ste provokativni i jedna od rijetkih koja promišlja modu među dizajnerima – koliko to utječe na vaše kreacije, prezentiranje brenda i način i smjer u kojem razvijate brend?
GALA: Mislim da imam tu prednost, iako bi to trebao biti standard među dizajnerima, da znam dobro promisljati o dizajnu i fenomenu mode s te neke kriticke razine. Sto se tice samih odjevnih komada, za njih mi je bitno da sluze svrsi, vise ih promatram kroz aspekt produkt dizajna, funkcionalnost i udobnost su na prvom mjestu. Dok se ta neka razina, kao sto vi velite, provokacije, vise istice u komunikaciji brenda prema okolini. I s tog aspekta, kao sto sam ranije navela, nije nam cilj direktno provocirati, vec vise na taj neki zabavni/satiricni nacin osvrnuti se na danasnje stanje društva.
Što vas smeta – u modi i u životu?
GALA: Uf, teško pitanje. Trudim se da me smeta čim manje stvari, iako, kao sto vidite iz te neke frustracije je zapravo i nastao ovaj brend. Mozda najvise nepotizam u svim sferama drustva.
Što vas nadahnjuje?
GALA: Moji psi pasmine mali međimurski pas, Pepa i Kata
Je li odjevni dizajn dovoljno podržan u Hrvatskoj? Kako na njega gleda Hrvatsko dizajnersko društvo – je li odjevni dizajn pomalo 'profaniran' (od strane struke, od strane dizajnera, od strane samih korisnika?
GALA: Mislim da ću dovoljno reći time, da se Hrvatsko dizajnersko društvo pita kada će modni dizajneri konačno napraviti nešto što se može nositi, npr konfekciju. Dakle jednako kao da grafičkog dizajnera pitaju kada će raditi malo više kataloga za Konzum. Ali mislim da je samo stvar u edukaciji, koja je kod nas sto se tiče mode loša. Kada bi se to riješilo mislim da ima dosta prostora suradnju, jer se rad HDD-a ne temelji na spektaklu, kao ostatak gledanja na modu u HR.
Dobili ste mnoge nagrade – koje su vam najdraže, kako ih doživljavate i što vam znače?
GALA: Mislim da mi je svaka jednako draga, posto su dosle od različitih izvora i struka, svaka ima neku svoju vrijednost. Izdvojila bih sad ove najnovije od HDD-a na Bijenalnoj izlozbi Hrvatskoj dizajna 1718, gdje smo dobili 2 glavne nagrade u profesionalnoj kategoriji (za modni i kriticki dizajn) od 8 prisutnih kategorija. To nije uspjelo ni jednom drugom brendu, a tamo smo bili jedni od mladih, ako ne i najmladi.
Mama vam je priznata dizajnerica koja stoji iza uglednog brenda Xenia Design, koji je postigao međunarodni uspjeh – koliko vam je to pomoglo i ima li i loše strane?
GALA: Pa od pocetka sam stavljena u neki kalup i u startu postoje određena očekivanja i mišljenje o meni, ali to je tako. S druge strane, vjerojatno se ni nebi ovime bavila da nemam mogucnost raditi odjeću na najvišem mogućem standardu. Recimo da se trudim iskoristiti maksimum iz uvjeta u kojima jesam, netko bi išao linijom manjeg otpora.
Je li vas majčin poziv nadahnuo da krenete njezinim stopama? Kako ste se odlučili posvetiti krpicama i postati dizajnerica?
GALA: U direktnom smilu nije, ali oduvijek sam bila sklona kretivnim poslovima, tako da u tom aspektu je. Kao što sam i ranije rekla, shvatila sam da se nema smisla baviti nečim za što nisam sigurna da će u tom trenutku ispasti na razini koju očekujem. Imala sam priču za ispričati, a to što je ona u fizičkom obliku odjeće, rezultat je uvjeta u kojima se nalazim.
Izlagali ste u Šangaju, a nedavno i u Londonu – to svaki dizajner zasigurno smatra velikim uspjehom, kakvo je to bilo iskustvo, predstaviti u modnoj metropoli svoje kreacije?
GALA: Naravno da je biti pozvan na takva dogadanja nagrada, zapravo se i brend razvijao zato jer smo bili stalno negdje pozvani. Ali danas je uopce neozbiljno imati modni brend i ne razmisljati internacionalno.
Kakav je modni London – je li miljama (ili godinama) udaljen od Hrvatske ili ste pronašli neke sličnosti?
GALA: Kao i svaka veća sredina, naravno da su različitosti i sloboda odijevanja veće, tako da je i krug ljudi koji ne slijedi mainstream trendove veći. London je oduvijek bio dosta specifičan, ranije mi se to pretjerivanje više sviđalo, ali je u svakom slučaju super da posjeduje jaki identitet.
Odakle ideja da reciklirate komade iz Xenia Design arhive – odakle ta ideja? Jeste li surađivali s mamom na tom projektu i kako je ona doživjela tu ideju?
GALA: Pa zapravo smo shvatili da stalno naručujemo nove materijale, a doslovno ispred sebe imamo hrpu neiskorištenog potencijala (arhivirani XD komadi koju su se s godinama nagomilali). Oduvijek sam se osjećala nekako krivo kad bi naručivali nove materijale, imajući na umu problem tekstilne industrije i zapravo činjenice da stalno proizvodimo novo, a zapravo to novo već postoji i smatra se starim. S njom smo surađivali samo na razini koje komade smijemo koristiti, a koji se žele sačuvati za arhivu. XD-u je to došlo super, jer smo im zapravo ispraznili skladište.
Što za vas znači reciklirati?
GALA: Haha, a vjerojatno isto što i za sve. Ponovo iskoristiti iskoristen predmet. Rekli ste jednom da ne smatrate da je dizajn umjetnost – što je onda?
Tu postoje razni stavovi, ne smatram da je nužno moj točan. Ali mislim da je razlika izmedu dizajna i umjetnosti upravo ta da je dizajn funkcionalan na nekoj uporabnoj razini. Dok umjetnost moze i ne mora imati te karakteristike.
Što je za vas moda?
GALA: Skup trendova koji u odredenom periodu izazivaju odobravanje i pripadnost drustvu.
Kakva je vaša vizija budućnosti?
Matrix!
Rodom ste iz Čakovca – gdje sada živite i radite? Sjedište vam je u Čakovcu a showroom u Zagrebu, kako to funkcionira?
GALA: Paralelno u Zagrebu i Cakovcu, trenuno sam vise u Cakovcu jer dovrsavamo kolekciju. Ovisno koji dio posla imamo u rasporedu.
Je li rodni kraj vaše utočište ili je samo mjesto na svijetu gdje ste započeli svoj put? Kamo vas put trenutno vodi?
GALA: Čakovec je super! Obzirom na količinu stanovnika, imamo dosta jaku scenu. Ne planiram previše, ali rado bi na neko vrijeme napustila Hrvatsku.
Tko su vaši kupci?
GALA:: Gen Z s afinitetom za odijevanje i svi koji se tako osjećaju
Kakva je vaša nova kolekcija?
GALA: Biti će posvecena otvorenju naseg showrooma u ulici Kneza Mutimira. Na čemu trenutno radite? Što će hrabri i odvažni nositi ovog proljeća?
Zapravo nam trenutno glavna okupacija nije nova kolekcija. Vec 6 mjeseci razvijamo software koji ce odjecu smjestiti negdje u prostor izmedu fizickog i virtualnog. Nesto za sto otprilike smatram da ce se sva moda u buducnost okrenuti. Do 3. mjeseca u planu nam je predstaviti kolekciju u Parizu, Milanu i Shanghaiu, a i istaknula bih gostovanje u pop-up shopu tokom sijecnja/veljace u pariskom Galeries Lafayette.