Uvoz/unos rabljenog auta iz SAD-a ili EU - posebice povoljni stari pola godine, jeftiniji i 10 posto! Što Vam treba: ugovor, prijevoz, PDV i DMV, homologacija ...
„Kupujte aute u Njemačkoj, ne u Hrvatskoj i uštedjet ćete minimum 9 %!“ - EU je zajednička država, zašto ne preko granice u shopping! U Hrvatskoj malo toga novoga s porezima u 2021., Sve je isplativije po aute stare i svega šest mjeseci preko granice. Po one mlađe i ne baš, jer pod rabljenim se smatraju oni stariji od pola godine. Prilika je to snalažljivim Hrvatima da kupuju i relativno nove aute, sa svega par tisuća prevaljenih km osjetno jeftinije, jer izbjegavaju hrvatski PDV od 25 %. Novi porez na aute nije ni donesen, a već postoji rješenje kako do 9 % jeftinijeg, a relativno novog auta, koji može biti star samo pola godine star. Vrijedi samo za građane. Angela Merkel zbog pandemije spustila je prvo poreze kako bi brojnim stimulativnim mjerama podržavala potrošnju štiteći pri tome i proizvođače. U nas je sve suprotno. Ako ste ikad razmišljali o uvozu/unosu vozila iz EU-a ili SAD-a, ali niste znali odakle započeti, donosimo nekoliko savjeta na temelju osobnog iskustva.
Nakon što je Njemačka pred pola godine u sklopu COVID-19 mjera smanjila PDV s 19 na 16% razlika u odnosu na hrvatski PDV povećala se sa šest na osjetnih devet posto. I to je zona unutar koje su moguće osjetnije uštede. Sad je to vraćeno, no svejedno se kupovina preko granice itekako isplati i to posebice polovnjaka koji su skoro kao novi, koji imaju tek koji dan više od šest mjeseci. Svi oni mlađi od tog smatraju se novim i pod drugim su poreznim režimom. Europska unija je jedna država i slobodno se može trgovati. Postoji tek veto za aute koji se smatraju novima, a to su oni do pola godine starosti. Tako se unos može obaviti znatno povoljnije u odnosu na pravne osobe (trgovce novih i rabljenih automobila), koji su u sustavu PDV i koji moraju uvijek u Hrvatskoj platiti 25 posto PDV-a. Ako si date truda i ako sami kao fizička osoba krenete u kupovinu i ako želite kupiti rabljeni koji je gotovo kao nov, sa svega nekoliko tisuća prevaljenih km, onda je to prilika. Pojedini trgovci rabljenim već spajaju fizičke osobe iz Hrvatske s njemačkim građanima, prodavateljima, pa salonima i Njemačkoj. Sav posao obavljate kao fizička osoba, a naknadu za posredovanje uzima vam posrednik, ako već sve to sami ne sredite. U svakoj od navedenih varijanti najviše gubi RH, jer se kupoprodaja motornih vozila, nakon unosa, obavlja izvan sustava PDV-a. Dakle, nema priljeva u proračun RH, jer je PDV ostao u Njemačkoj. Još da to shvate političari pa promjene pravila igre na ruku poduzetnicima koji rade legalno, kupuju provjerene aute, daju jamstvo na kilometre i važnije sklopove… Bilo bi super, ali ipak, mi živimo u posebnoj Hrvatskoj!
Kupnja rabljenog automobila definitivno je jedan od stresnijih događaja koji zahtijeva puno vremena, razmišljanja i također neke birokracije. Obično cijeli postupak od prvog posjeta do potpisivanja kupoprodajnog ugovora i registracije traje samo jedan dan. Ako je izvršena dobra kupnja, stres i loše raspoloženje brzo se zaboravljaju, a zamjenjuju ih zadovoljstvo. Što kada odemo po novi automobil u inozemstvo? Tada je cijeli postupak sasvim drugačiji.
Na hrvatskim cestama ima mnogo vozila koja su uvezena/unesena preko specijaliziranih tvrtki. To su obično automobili srednje klase (BMW serije 3 ili 5, VW Passat i slično), koji su u većini slučajeva uvezeni iz Njemačke, Italije, Francuske ili Belgije. Kupnja takvog vozila u osnovi je ista kao i za vozilo hrvatskog podrijetla, jer prodavači sami dogovaraju sve što je potrebno za registraciju vozila u Sloveniji.
Te tvrtke ponekad nude i prilagođeni uvoz, što je dobra opcija za nekoga tko nema vremena ili mogućnosti sam obaviti takvu kupnju, ali to onda dovodi do dodatnih troškova. Pa što trebamo znati ako se kupujemo i uvozimo sami?
Europska ponuda je ogromna
Razlog pojedinačnog uvoza vozila često je rijetkost, starost (to je staromodno vozilo) ili je možda riječ o sportskom automobilu. Drugim riječima, takvo je vozilo nezanimljivo za šire tržište, prikladno je samo za znalca koji točno zna kakvo vozilo želi i na što treba paziti.
Pri pojedinačnom uvozu/unosu vozila, barem se na početku preporučuje da se pogleda ponuda u državama članicama Europske unije. Zajedničko zakonodavstvo i jedinstveno tržište bez carina doveli su do procvata uvoza i izvoza, a već postoje web stranice na kojima se kombinira opskrba svih glavnih europskih tržišta. Kandidati za kupnju mogu se vidjeti iz kućne fotelje. U tome nam uvelike pomažu web stranice poput Carfaxa i drugih, koje uz naplatu pružaju informacije o povijesti vozila; sudjelovanje u prometnim nesrećama, podaci o broju vlasnika, kilometraži i slično.
Nikad lakše po auto u inozemstvo?
Kada tada pronađete željeno vozilo, baš kao i kod kuće, dogovara se kupoprodajni ugovor, tada se dogovara prijevoz vozila do domovine. Vozilo se može prevoziti uz pomoć naručenog prijevoza (šlep auto) ili s ugrađenim ispitnim pločicama. U ovom slučaju, vozilo je moralo proći tehnički pregled, a također je potrebno osigurati da probne pločice za izvoz vrijede u zemljama kroz koje se vraćamo kući.
Da biste dobili privremene tablice i prometnu dozvolu, također je potrebno unaprijed dogovoriti osiguranje vozila. U Njemačkoj postoji niz osiguravajućih društava koja djeluju u tu svrhu koja se bave isključivo kratkoročnim osiguranjem u svrhu izvoza vozila. Postupak se odvija u cijelosti putem interneta - nakon plaćanja naknade za osiguranje korisnik dobiva potvrdu o osiguranju, koja se potom predaje po primitku prometne dozvole. S obzirom na to da tradicionalna osiguravajuća društva nisu sklona sklapanju kratkoročnih osiguranja za potrebe izvoza vozila sa strancima, takva osiguravajuća društva su im jedina opcija.
Birokracija, papiri i davanja ...
Zatim se vozilo dovodi u Hrvatsku, gdje je potrebno dogovoriti službeni postupak uvoza. U ovom trenutku nastaje razlika ovisno o tome je li vozilo kupljeno od fizičke osobe ili od tvrtke. U drugom slučaju vlasnik mora platiti PDV, dok je kupac koji je vozilo kupio od fizičke osobe oslobođen ovog poreza. Ovaj se porez temelji na tržišnoj vrijednosti rabljenog vozila - jednakoj porezu na motorna vozila (PPMV), koji se mora platiti pri prvoj registraciji vozila u Hrvatskoj, bez obzira na dob.
PDV se temelji na tržišnoj vrijednosti vozila, a i PPMV uvažava emisiju štetnih plinova. Obično je to i cijena koju kupac plaća za vozilo, ali ako je potrebno (cijena na ugovoru značajno odstupa od procijenjene vrijednosti), vozilo ide na procjenu u postupku odobrenja. Na količinu PDV-a tada utječu ekološka oznaka (EURO 1, EURO 2 - CO2…), kapacitet motora, broj putnika koje vozilo može prevesti i što je najvažnije , količina emisije CO2.
Nakon završetka uvoznog postupka i dobivene homologacije - postupak provodi nekoliko ovlaštenih tvrtki diljem Hrvatske - vozilo je formalno spremno za prvu registraciju.
Što ako u Europi nema to što tražite - SAD - nikad lakše, bolje i jeftinije?
Unatoč činjenici da je ponuda na pr. Američki automobili, čija popularnost neprestano raste, prilično su visoki u Europi, ali zbog nižih cijena, boljeg očuvanja ili bilo kojeg drugog razloga, pojedinci se i dalje odlučuju na kupnju vozila iz SAD-a. Paleta vozila relativno je široka, pogotovo kada je riječ o automobilima američkog podrijetla, a cijena je primjerena. Međutim, kupnja je puno složenija.
Prva prepreka u kupnji je zemljopisne prirode. Međutim, posjet SAD-u oduzima puno vremena, što si mnogi ljudi ne mogu priuštiti, a zrakoplovne karte također su ogroman trošak. Druga je prepreka sigurno birokratske naravi. Zakonodavstvo u Americi malo se razlikuje od europskog (zakoni o dopuštenim emisijama, različite smjernice o osvjetljenju, ...).
Sve gore navedene činjenice predstavljaju, posebno za laike, veliki zalogaj s kojim se možda neće moći nositi. Najlakše rješenje je uvoz prilagođenog vozila. Nekoliko je pojedinaca u Hrvatskoj koji uvoze u Europu na zahtjev. U takvom slučaju praksa je uvoziti nekoliko vozila odjednom, a standardni put je od New Yorka kroz luku Rotterdam i dalje do Hrvatse, gdje se provodi stvarni uvoz vozila, a istodobno dogovara se homologacija. Odavde je postupak isti kao i za europska vozila.
Da zaključim: uvoz vozila, bez obzira odakle dolazi, nije raketna znanost, ali ipak treba malo vremena i živaca. No, svatko za sebe zna želi li se time pozabaviti ili radije prepustiti nekom drugom
Jure Šujica
foto: Jure Šujica, GM