Ubuduće ćete štetu na vozilima procjenjivati i u servisnim radionicama! Stop monopolu osiguravatelja, veća prava za potrošače
Potrošači dobivaju veća prava, a osiguravatelji gube privilegiranu poziciju u kojoj su sami određivali visinu i naknadu štete, a nerijetko su se koristili i nagodbama. DONOSIMO SVE O NOVOM ZAKONU O OSIGURANJIMA!!!
Čak 70 posto šteta rješavali su tako, a to je imalo za posljedicu da se popravci obavljaju ne kontrolirano, da se nerijetko uopće ne popravljaju, da se ugrožava sigurnost u prometu, da se vozila „sklepaju“ po fušeraijima i po principu „sam svoj majstor…
Antonio Đureta, predsjednik Udruge HUAS i jedan od glavnih inicijatora novog zakona o obaveznom osiguranju od auto odgovornosti tvrdi da ćemo napokon imati europske a ne balkanske zakone!
Napisao: Borut Černelić
Foto: Gerd Altmann / Pixabay
Na pomolu su tektonske promjene, jer ruši se monopol osiguravajućih društva koja su obilato iskorištavala monopolističku poziciju na tržištu. Ruše se nakaradni standardi koji su omogućavali osiguravajućim društvima monopol, privilegije i enormne dobiti, a sve na štetu osiguranika, servisera, potrošača, države…
NOVI ZAKON VEĆ NA JESEN! DRŽAVA UVODI RED NA TRŽIŠTE AUTO OSIGURANJA. STOP MONOPOLU OSIGURAVATELJA, VEĆA PRAVA OŠTEĆENICIMA
EU standardi napokon u Hrvatskoj! Cilj izmjena Zakona o osnovnom auto osiguranju je povećati prava osiguranika, osigurati da se auti nakon nesreća dovedu u prvobitno stanje, smanjiti monopol osiguravatelja, ukinuti poražavajuće niske satnice rada koje plaćaju osiguravatelji serviserima, smanjiti nagodbe, sivu zonu, fušeraj... Za EU standarde!
Napokon ćemo imati europska, a ne više balkanska osiguranja! Novi zakon već od ljeta
Nakon gotovo desetljeća od punopravnog članstva u Europskoj uniji, Hrvatska će napokon prekinuti s praksom rješavanja šteta nastalim u prometnim nesrećama poznatom još iz bivšeg sistema. Kad je riječ o osiguranjima stižu ogromne promjene čitavog sustava obrade, procjene i isplate šteta!
Potrošači dobivaju veća prava, a osiguravatelji gube privilegiranu poziciju u kojoj su sami određivali visinu i naknadu štete, a nerijetko su se koristili i nagodbama.
Čak 70 posto šteta rješavali su tako, a to je imalo za posljedicu da se popravci obavljaju ne kontrolirano, da se nerijetko uopće ne popravljaju, da se ugrožava sigurnost u prometu, da se vozila „sklepaju“ po fušeraijima i po principu „sam svoj majstor…
Prema prijedlogu novog Zakona...
... o obaveznim osiguranjima u prometu kojeg je Ministarstvo financija uputilo u javnu raspravu 3. svibnja, na svoje će doći ponajprije osiguranici, jednako tako i brojni serviseri koji će se staviti u relativno ravnopravan položaj s osiguravateljima, no ponešto bi mogla zaraditi i država, jer kod nagodbi osiguravatelji nisu plaćali PDV…
Javna rasprava, ili kako se sad zove e-savjetovanje, trebala bi biti gotovo do 3. lipnja. Tada će konačni prijedlog novog, izmijenjenog Zakona biti dostavljen Vladi, a potom i Saboru. Prema nekim procjenama, sve vezano uz nove standarde trebalo bi zaživjeti već na jesen.
Ovakav prijedlog naišao je na ogromno čuđenje najvećeg broja osiguravateljskih društava ...
...koja su iskorištavala postojeću hrvatsku neusklađenost s EU regulativom i naprosto su nametala pravila koja su im osiguravala povlaštenu poziciju i ekstremnu dobit. Neka od osiguranja bila su toliko drska da su kršila i Ustav. Vjerovali ili ne, mimo radara prolazile su im brojne nepodopštine. Tako i ona koja je eliminirala većinu poslovnih subjekata iz ravnopravne tržišne utakmice. Nerijetko se znalo događati da upravo osiguravatelji određuju oštećenicima gdje će popravljati vozilo. Da apsurd bude još veći koristili su monopol i kaos na osiguravateljskom tržištu i počeli su sami osiguravatelji otvarati svoje servise. Iako im to nije core business običnom su oštećeniku naređivali da mora popraviti vozilo u servisu koji je u njihovu vlasništvu. Po principu „kadija te sudi, kadija te tuži“ diktirali su uvjete u kojima su bitku gubili brojni serviseri, njih i više od nekoliko tisuća, koji uredno plaćaju poreze države, koji su licencirani za stručan posao popravka automobila. Naravno da je takav model pogodovao onome tko drži sve konce u svojim rukama, a to su naravno bili osiguravatelji. E tome je sada kraj.
HUAS, Hrvatska udruga auto struke...
..., je nakon dvije godine borbe uspio s inicijativom za izmjenom Zakona o obveznim osiguranjima u prometu. Ovo je ne samo njihova pobjeda, već i svih onih kojima je stalo do pravednosti i europskih standarda. Dug je bio put usuglašavanja novina, a pri izradi bitno drukčijeg prijedloga Zakona sudjelovali su i brojni drugi specijalisti iz područja zaštite potrošača, auto biznisa, pravnici, državni službenici.
U prilogu Vam dostavljamo i Nacrt prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o obveznim osiguranjima u prometu koji je stavljen do 1. lipnja 2023. godine na javno savjetovanje, link poveznica: https://esavjetovanja.gov.hr/ECon/MainScreen?entityId=23991 .
U prijedlogu novog Zakona...
... sada se nalaze bitno veća prava potrošača, ali i to da se auto servisna struka počne napokon cijeniti. Dodana su još tri nova stavka te će HANFA kao regulator osiguravatelja morati donijeti još jedan propis kojim će detaljno regulirati postupanje osiguranja kod obrade šteta.
Ana Knežević, čelnica Hrvatske udruge za zaštitu potrošača...
... jedna je od onih koja je sudjelovala u promjenama:
– Prijedlog novog zakona već je spreman i napokon ćemo imati europske, a ne više balkanske standarde koji su omogućavali osiguravajućim društvima monopol i enormnu dobit, a sve na štetu osiguranika, servisera, potrošača…
Hrvatska udruga za zaštitu potrošača i Hrvatska udruga auto struke rade zajedno na izmjenama zakona o obveznom osiguranju u prometu. Jedna je to o posljednjih inicijativa koja radi na drastičnim izmjena zastarjelih i jugoslavenizirati pravila, koja bi već početkom jeseni treba zaživjeti s europskim standardima. Biti novog zakona je da i osiguravatelji i osiguranici imaju ona prave i obaveze koje postoje u Europskoj uniji, da se bitno smanji broj nagodba, da se onemogući izbjegavanje plaćanja PDV-a, da se spriječi siva zona i spriječi tako veliki broj tehnički neispravnih automobila.
Samo u Hrvatskoj čak 70 % zahtjeva za odštetu nakon karambola završi u nagodbama, osiguravatelji sami procjenjuju, sami određuju visinu štete, a u sukobu su interesa. YOUTUBE: https://youtu.be/lhr3W0xG3f4
Antonio Đureta, predsjednik HUAS-a...
..., jedan je od najvećih kritičara postojećeg nereda na tržištu auto osiguranja i pune je dvije godine radio na promjenama Zakona. One su prema njemu nužne i ne samo s toga što ćemo napokon dostići EU standarde, već ponaprije stoga što donose red, pravednost, što doprinose kvalitetnijim popravcima, što dokidaju sivu zonu, čuvaju proračun i štite sve one koji očekuju da im se auti nakon sudara samo vrate u prvobitno stanje…
Prema njemu: - Osiguravatelji trenutno ne priznaju ovlaštene vještake, servisere, neovisne procjenitelje. Čak ni Dekra-u.
Prema dostupnim podacima, svaki automobil koji je stariji od 6 godina završava u „totalki“, jer to je najbolji način kako da osiguravatelji ne vrate auto u stanje u kakvom je bio prije nezgode i naravno da masno pri tome zarade.
To što velik broj osiguravatelja radi u Hrvatskoj ne samo da je nepošteno, netržišno i poslovno neodrživo, već je i posve rubno. Na samoj granici posla za kojeg možemo smatrati da je uredan.
VIŠE NA YOUTUBE – ANTONIO ĐURETA:
https://youtu.be/v0WGhNnG4go
S prijedlozima novog Zakona o obaveznom osiguranju dokidaju se i mizerne satnice od 100 kuna koje su osiguravatelji ustanovili i diktirali i više od dva desetljeća.
Uspjeli smo sa zahtjevima i reformom. “Voda je osiguravateljima došla do grla” i očigledno je da nas nisu ozbiljno shvatili. Sad će morati slušati ne samo nas, ne samo suce koji su im presuđivali da moraju štiti jednakost, Ustav, zajamčeno pravo na rad, cjenike… Nadam se da neće opstruirati izmjene Zakona. Koliko su slabi, koliko su nepripremljeni i koliko su bili sigurni da su nedodirljivi svjedoči i njihov vapaj da se odgodi donošenje novog Zakona. Zna se zašto, jer nikada više sat rada servisa neće biti 100 kn, potrošači će imati pravo izbora, auti će biti kvalitetno popravljani, nikad više neće biti ni toliko fuša i sive zone, a ni šikaniranja radionica i nagodbi…
Podatak da jedni te isti osiguravatelji majstorima sat rada u Hrvatskoj plaćaju 16, u Njemačkoj 200, a u susjednoj Sloveniji i 90 eura je zastrašujući! Kako je moguće popraviti oštećeni automobil kad je cijena rada tako niska?
Neregulirano tržište, fušeraji, nagodbe, siva zona…, doveli su do totalnog urušavanja sustava osiguranja automobila. Vjerovali ili ne, na gubitku su svi. I ne samo oni koji žele da im nakon prometne nezgode osiguravatelj samo vrati karambolirani auto u stanje u kojem je bio, već i država. Zbog nagodbi koje ne poznaje civilizirani svijet
Brojni su problemi koji muče oštećenike u prometnim nezgodama, koji ne poznaju dobro propise i koji pristaju na svakojake dosjetke osiguravatelja koji se na sve mile i nemile načine trude otklanjati odštetne zahtjeve. Najčešće posežu za nagodbama! One čine i više od polovine svih štenih zahtjeva. Naoko je to u redu, ali nije. Nigdje toga nema i svojevrsni smo simbol „dogovaranja u mutnom“. Oštećenici pojma nemaju da nisu samo osiguravatelji ti koji procjenjuju štetu. Oni ne znaju da nigdje u Europi, izuzevši u Hrvatskoj morate obavezno prijaviti štetu u osiguravajućoj kući, najčešće kod osiguravatelja štetnika.
I dok je u većini EU država dovoljno da odete s oštećenim automobilom u bilo koju ovlaštenu radionicu, kod bilo kojeg servisera koji ima prijavljen posao i koji plaća porez, u nas su osiguravatelji nametnuli monopol na taj posao. Naravno, sve kako bi kontrolirali konce ovog biznisa.
Hrvatska su izmišljotina nagodbe. One osiguravateljima omogućavaju da se izvuku iz odštetnih zahtjeva sa što manje financijskih davanja te posredno izazivaju sijaset problema. Oštećenici u pravilu tada sami preuzimaju stvari u svoje ruke i dobro je ako karambolirane aute uopće odvezu kod servisera. U većini slučajeva takvi automobili ni ne završe kod limara, mehaničara, električara. Ili se popravljaju u kućnim radionicama, ili završavaju kod fušera. Sve to itekako utječe na sigurnost, na fer tržišnu utakmicu, na porezne smicalice.
Dr. sci. Boris Podobnik, profesor sa Zagrebačkog i Riječkog sveučilišta, jedan je od najgovorljivijivijih zagovornika promjena. Upozorava kako osiguravatelji kad dogovore s oštećenikom nagodbu, isplaćuju mu novac „na ruke“ i to bez da se pri tome obračunava PDV.
- Zbog toga je i država u ogromnom minusu, a rastače se i sustav legalno postavljenog biznisa. Fušeri su ovdje iznimno aktivni, a njih nitko i ništa ne obavezuje da popravke izvode ne koristeći elementarna pravila struke. Ne koriste takvi ni obavezujuće korištenje „licenciranih“, originalnih zamjenskih auto dijelova, nerijetko se krpa samo da bi troškovi bili što manji.
Ovo je puno veći problem nego što se prikazuje i zato je uloga Hrvatske udruge auto struke iznimno značajna. Oni ne žele ništa drugo nego dovesti u red ovu tamnu zonu biznisa u Hrvatskoj koja generira niz nezakonitosti i nepravilnosti.