Juraj Šebalj sa startnim brojem 728 želi nadmašiti legendarne, Tihomira Filipovića, Patrika Polimca i Danijel Šaškina

Sve što trebate znati o reliju Dakar 2024! Dok gotovo 800 sudionika najtežeg relija na svijetu ide u 1000 godina star grad AlUla, valja istaknuti ono najvažnije o ovogodišnjem izdanju koje započinje za 7 dana i u kojem sudjeluju i naši, Juraj Šebalj i Ivan Vidaković (728) u Nissan Terranu II, u klasi Classic Auto (moderate average) 87-96 .

Reli Dakar 2024. počinje Prologom u petak, 5. siječnja, a završava u petak, 19. siječnja s 12. etapom. Gdje gledati, slušati i čitati o Dakaru 2024., osim na Startu.

Domaćin 46. izdanja relija Dakar bit će Saudijska Arabija Polazi od grada AlUla i završava u Yanbuu na obali Crvenog mora, ruta duga gotovo 7900 km, od čega je 4727 km specijala.
Juraj Šebalj  sa startnim brojem 728 želi nadmašiti legendarne, Tihomira Filipovića, Patrika Polimca i Danijel Šaškina Juraj Šebalj / Instagram
30. 12. 2023

Reli Dakar 2024. počinje Prologom u petak, 5. siječnja, a završava u petak, 19. siječnja.  Održava se u Saudijskoj Arabiji, sa startom u AlUli, pa sve do suprotnog kraja zemlje i zatim natrag, finišom u Yanbuu.

Dakar, nevjerojatna avantura koja se svake godine održava u drugom dijelu svijeta.


Domaćin 46. izdanja relija Dakar bit će Saudijska Arabija od 5. do 19. siječnja 2024. Polazi od grada AlUla i završava u Yanbuu na obali Crvenog mora, ruta duga gotovo 7900 km, od čega je 4727 km vremenskih specijala , uključuje neke od najzanimljivijih i najtežih terena Saudijske Arabije, uključujući Praznu četvrt, Rub' al Khali i Wadi Rum.
Utrka je kombinacija brzine, izdržljivosti, strategije i timskog rada, a smatra se jednim od najnapornijih i najuzbudljivijih natjecanja u automobilizmu na svijetu. Vozači i njihovi navigatori moraju raditi zajedno kako bi se snašli na zahtjevnom terenu, svladali prepreke i suočili se s neočekivanim izazovima kako bi stigli do cilja.


S više od 1000 ljudi koji čekaju u redu za utrku, reli Dakar 2024. obećava da će biti još jedna epska rally-raid avantura preko pješčanih dinama s mnoštvom etabliranih svjetskih zvijezda i talentiranih mladih trkača koji žele impresionirati. Sve što vas zanima o utrci saznajte ovdje.
 

Nova godina počinje 46. izdanjem relija Dakar – najvećeg relija na svijetu – za koji organizatori obećavaju da će biti najduži i najteži Dakar otkako se utrka preselila u Saudijsku Arabiju. Ruta vodi neustrašive reli natjecatelje preko dina, planina i duboko u golemu pustinju Prazne četvrti Saudijske Arabije dok se natječu od obale do obale diljem Arapskog poluotoka. Ubacite se u pogon uz naš kratki vodič za reli Dakar 2024.

Što je reli Dakar?


Reli Dakar je reli na duge staze koji se odvija u terenskim vozilima. Dijelom avantura, dijelom utrka na duge staze, Dakar Rally funkcionira tako da natjecatelji voze javnim cestama i sastaju se na poveznici gdje zatim moraju slijediti stazu kroz usputne točke do cilja. Natjecatelji moraju biti brzi, svestrani i super-fit. Voze svoja vozila cijeli dan po strašno neravnom terenu, tako da su bušenja i kvarovi vrlo česti, zbog čega je dobro mehaničko poznavanje prednost, a komplet alata neophodan.

Koliko traje reli Dakar 2024?


Ukupna duljina relija Dakar je 7.891 kilometar, od čega je 4.727 kilometara specijal na vrijeme gdje se Dakaristi natječu protiv vremena. Ove godine donosimo novi koncept relija – 48-satnu utrku na vrijeme gdje natjecatelji do 16 sati moraju doći do jednog od osam bivaka za noćenje. Imaju minimalan pribor i zalihe i samo dva sata za popravke prije spavanja za noć i dovršetka pozornice od 7 ujutro sljedećeg jutra.

Koliko etapa ima reli Dakar?


Reli Dakar sastoji se od 12 etapa plus Prolog koji otvara događaj 5. siječnja.
 

Kako je počeo reli Dakar? Reli Dakar započeo je kao reli Pariz-Dakar koji je prvi put službeno održan 1979. godine i uključivao je natjecatelje koji su se utrkivali od Pariza u Francuskoj, preko Španjolske do Maroka i duboko u pustinju Saharu i završavali u Dakaru u Senegalu. Bila je to vizija legendarnog avanturista Thierryja Sabinea koji je sudjelovao u utrci od Abidjana na Obali Bjelokosti do Nice u Francuskoj. Izgubljen u Sahari čudesno je spašen i sinuo je na ideju kako bi dugotrajna terenska utrka mogla biti ultimativni test brzine, izdržljivosti, odlučnosti i navigacijskih vještina.

Koja su pravila relija Dakar?


Dakar Rally je najveći Rally Raid na svijetu i vozi se prema pravilima FIA W2RC svjetskog prvenstva. Dakaristi voze tisućama kilometara javnim cestama kako bi stigli do mjesta susreta i startne linije brzinskog ispita. Natjecatelji obično startaju prema redoslijedu klasifikacije specijala prethodne etape i neuspjeh da stignu na start na vrijeme povlači vremensku kaznu.
Konkretna staza se drži u tajnosti do početka svake etape kada se natjecateljima podijeli putna knjiga. Dok natjecatelji imaju GPS, putna knjiga je jedini izvor za određene putne točke i opasnosti duž rute. Zatim se utrkuju off-road protiv vremena kako bi završili etapu u najbržem mogućem vremenu – pokušavajući pronaći svoj put preko nepoznatog i ponekad opasnog terena i stići do odredišta bez da se izgube. Nakon što etapa završi, moraju otići do bivka – ogromnog i mobilnog servisnog parka s mehaničarima, cateringom, toplim tuševima i kamperima u blizini grada domaćina. Na dugoprugaškim maratonskim etapama Dakaristi kampiraju pod platnom, bez ikakvih pomoćnih vozila ili mehaničara, samo natjecatelji mogu raditi na vozilima.

Kako se natjecatelji snalaze na reliju Dakar?


Dakaristi imaju GPS i mogu pratiti kotače svojih suparnika i slijediti knjigu puta, koja navodi rutu, točke puta i udaljenosti do svakoga plus ilustracije prepreka na putu i mogućih opasnosti. Dakaristi moraju napraviti vlastite pedantne bilješke u knjizi puta i pratiti ga kroz svaki zavoj i zavoj na reliju Dakar.

Koje su različite kategorije vozila na reliju Dakar?


Ukupno će se 778 natjecatelja, uključujući vozače i timove, boriti na reliju Dakar 2024. u osam kategorija: Bike, Quad, Auto, Challenger, SSV, Truck, M1000 i Classic. Prvi reli Dakar 1977. godine – izvorno Pariz-Dakar – uključivao je automobile, motocikle i kamione s quadovima i drugim kategorijama koje su dodane kasnije. Vozila kategorije Challenger (T3) i SSV (T4) su UTV ili kolica dizajnirana za terenske utrke i dodana su 2017. Kategorija M1000 je za prototip vozila koja koriste inovativnu tehnologiju kao što je KH-7 Epsilon na vodikov pogon. Classics je dodan 2021. i uključuje starinska vozila s prethodnih relija Dakar, od kojih su neka stara čak 50 godina.
 

Koji su najupečatljiviji trenuci u povijesti relija Dakar?


U 80-im i 90-im relijem Dakar dominirale su etablirane zvijezde motosporta kao što su Didier Auriol, Ari Vätanen i René Metge, a sudjelovala su i poznata lica poput pobjednika Le Mansa Jackyja Ickxa. Pobjede Vatanena i Juhe Kankkunena za Peugeot u kasnim 80-ima bile su dramatične i također su zaokupile maštu javnosti i uspostavile Dakar kao veliko natjecanje. Dok su u istom razdoblju, ludi trkaći kamioni Daf sa šest turbo motora Jana De Rooya koji su bili brži čak i od automobila, dokazali da inovacija i ekscentričnost idu ruku pod ruku na reliju Dakar.
Među svim tim imenima, Stéphane Peterhansel nametnuo se kao definitivni Dakarist i 2021. godine odnio je svoju 14. pobjedu na reliju Dakar. Francuz se utrkuje na ovom događaju od 1988., ostvarivši prvih šest pobjeda na motociklu prije nego što je prešao na automobile. Rekorder je kako u ukupnim pobjedama, tako iu kategoriji motocikala i automobila, gdje je pobjeđivao s Mitsubishijem, Minijem i Peugeotom, a s Audijem ponovno kormila prema vrhu.
Godine 2001. Jutta Kleinschmidt postala je prva žena koja je pobijedila na reliju Dakar, a naslijeđe Njemice nastavlja se s prednjim trkačicama kao što su Cristina Gutiérrez, Laia Sanz i Dania Akeel. Godine 2009. Giniel De Villiers postao je prvi afrički vozač koji je osvojio reli, a nakon njega je 2011. uslijedio prvi pobjednik s Bliskog istoka Nasser Al-Attiyah koji je na startnu liniju za 46. izdanje s hattrickom. Godine 2022. 20-godišnji Seth Quintero srušio je rekord u broju etapnih pobjeda na reliju Dakar s nevjerojatnih 12 pobjeda.

Tko su najuspješniji timovi u povijesti relija Dakar?


S 232 etapne pobjede, plameno narančasti KTM 450 bio je motocikl izbora za reli Dakar u ovom stoljeću, s 19 pobjeda od 2001. do 2019. i 2023., gdje su bili u omjeru 1-2-3. Prošle godine, Sam Sunderland odnio je pobjedu za Red Bull GasGas Factory Racing vozeći ono što je u biti bilo crveni KTM. Red Bull KTM Factory Racing može se pohvaliti braniteljem naslova i dvostrukim pobjednikom Kevinom Benavidesom, dvostrukim pobjednikom Tobyjem Priceom i pobjednikom 2018. Matthiasom Walknerom. Dok su momčadi poput Peugeota, Minija i Volkswagena imale razdoblja dominacije, Mitsubishi je najuspješniji proizvođač s 12 pobjeda koje datiraju iz 1985., a branitelj naslova 2024. je Toyota.
U Quadovima, Yamaha je taj čiji su strojevi osvojili svaki Dakar od 2009. i to ukupno 15, dok je KAMAZ dominirao u kategoriji kamiona s 19 pobjeda. Can-Am je osigurao pobjedničke kotače šest puta otkako su T4 Lightweights dodani natjecanju 2017. i dva puta u T3s od 2021. godine.

Kako se reli Dakar mijenjao kroz vrijeme?


Zamisao francuskog avanturista Thierryja Sabinea, reli Dakar započeo je svoj život kao Pariz-Dakar 1979., vozeći kroz Francusku do Afrike i završavajući u Dakaru, Senegal. Postao je stalan događaj u međunarodnom kalendaru motosportova kao prvi veliki događaj u godini, prije relija Monte Carlo.
Ruta se mijenjala većinu godina s Dakarom koji je prolazio diljem Afrike, uključujući Kairo, pa čak i Cape Town. Godine 2009. događaj se preselio skroz u Južnu Ameriku, gdje se utrka nastavila u Argentini, Čileu, Peruu i Boliviji dok su se vozili uz Ande i kroz pustinju Atacama. Desetljeće kasnije, Dakar se prebacio na Bliski istok kako bi vozio oko Saudijske Arabije gdje je pružio spektakularnu pozadinu na kojoj se avantura može nastaviti.
 

Koja je budućnost Dakara?

Nakon svojih avantura u Europi, Africi i Južnoj Americi, Saudijska Arabija pruža stabilnu bazu za reli Dakar, u početku otvarajući zemlju natjecateljima i medijima. Dakar je sve o prelaženju granica i postoje dugoročne ambicije da se Dakar odvede u druge zemlje na Bliskom istoku, pa čak i natrag u Afriku. Sam događaj je proširen kako bi uključio nove kategorije, posebno Challenger utrke koje su pristupačnije za manje timove, otvarajući natjecanje za sljedeću generaciju vozača. A s ciljem da do 2030. postane ugljično neutralan, Dakar je postao rasadnik trkaće tehnologije, posebno Audi RS Q e-tron, kao i najsuvremenija vozila M1000 kao što su električni bicikl Tacita Discanto i motor na vodik KH-7 Epsilon.

Gdje mogu gledati reli Dakar?


Redovita studijska emisija Into the Dust, koja uključuje prijenose iz svake etape natjecanja i intervjue s natjecateljima, bit će na Red Bull TV-u tijekom cijelog trajanja relija Dakar 2024.

Preporučujemo naravno Start, jer pripremamo sijaset iznenađenja, a sigurna platforma je i ona Red Bull TV app. Naoružajte se prethodno aplikacijom https://www.redbull.com/hr-hr/apps

Svakako za preporučiti je i službena stranica Dakara 2024. https://www.dakar.com/en/gallery/video/rides-3d-1
 


 

Koristimo kolačiće u svrhu pružanja boljeg korisničkog iskustva na stranici. Ukoliko nastavite s pregledavanjem ove stranice pretpostavit ćemo da se slažete s tim.