Sve više Hrvata jeftinije gume kupuje preko interneta: stručnjaci su nam objasnili koje su prednosti, a koje mane

APSOLUTNO SVE ŠTO MORATE ZNATI O GUMAMA! "Ne čekajte do 15. studenog. Promijenite gume odmah!" Tako ćete izbjeći duge redove i nervozu dok čekate slobodne termine kod vulkanizera.

DONOSIMO VELIKI TEST ZIMSKIH GUMA

Gume glavu čuvaju poput čizmi i najznačajniji su dio koji izravno utječe na vašu sigurnost na cesti - ali mnogi se sve više odlučuju za kupnju jeftinijih verzija pneumatika.

Nije zapravo važno kupujete li u dućanu ili preko neta, ako kupujete etablirane marke, poput Continentala, Goodyeara, Michelina, Dunlopa, Pirellija ili Vredesteina.

Sve više Hrvata jeftinije gume kupuje preko interneta: stručnjaci su nam objasnili koje su prednosti, a koje mane Aleksandra Saša Prelesnik/Uredništvo/fotomontaža
30. 10. 2024

Napisala: Nika Vajnhandl

Razgovarali smo s vulkanizerom Urbanom Šurkom iz Ljubljane i Blažom Poženelom, glavnim urednikom AMZS Motorevije, koji također sudjeluje u testiranjima guma koje AMZS provodi u suradnji s drugim autoklubovima. Objasnili su nam na što moramo obratiti pozornost ako želimo jeftiniju kupnju, a da pritom ne ugrozimo sigurnost.

Mnogima nije teško iskeširati desetke tisuća eura za automobil, ali kada je u pitanju kupnja guma, nerijetko se javi želja za uštedom. Unatoč važnosti guma za sigurnost i performanse vozila, mnogi podcjenjuju njihov utjecaj, iako su gume jedine u izravnom kontaktu s cestom i značajno doprinose stabilnosti, prianjanju i sigurnosti.

Jeftinije gume

U posljednjih desetak godina, otkako je internetska prodaja uzela maha, mnogi se umjesto vulkanizera odlučuju kupiti gume iz udobnosti vlastitog kauča. U vrijeme izmjene guma (studeni i ožujak) vidimo da se prodaju i kod većih trgovaca koji nisu specijalizirani za prodaju guma. Ovdje mislimo prvenstveno na Pevec, Bauhaus... Čak nude i gume s raznim pogodnostima (bodovi vjernosti, kupnja na rate...).

BBE Automotive, specijalizirana tvrtka za analizu tržišta, nedavno je objavila istraživanje prema kojem je 2019. samo pet posto vozača imalo instalirane jeftine gume tijekom zime, u usporedbi s 12 posto prošle godine. Autor istraživanja predviđa da će prodaja najjeftinijih (i najnekvalitetnijih) guma i u budućnosti rasti.

Slovenski, a i hrvatski vulkanizeri priznaju da i oni primjećuju ovakav trend, a zbog toga su i oni na priličnom gubitku. Vulkanizer Urban Šurk iz Ljubljane priznaje da kupnja guma preko interneta i kod većih trgovaca ima mnoge prednosti za potrošače, ali to znači lošiji posao za vulkanizere: "Što se tiče same prodaje guma, sasvim je uobičajeno da mnogi kupuju putem interneta, tj. manjim lokalnim vulkanizerima teže je natjecati se cijenama guma s većim online trgovcima."

Prije svega, važno je pojasniti da kupnja guma putem interneta i od velikih trgovaca nije nužno loša – to ne znači da ćete kupovati gume lošije kvalitete. Važnije je koju marku kupujete.

"Uglavnom je svejedno gdje kupujete gume. Veći trgovci obično gume pravilno skladište, to je jedino bitno", Blaž Poženel, odgovorni urednik AMZS Motorevije, koji također sudjeluje u testiranjima guma koje AMZS provodi u suradnji s ostali autoklubovi pojašnjavaju da se gume moraju čuvati na tamnom i suhom mjestu, zaštićene od UV zraka, ekstremnih temperatura i vlage, kako bi zadržale svoja svojstva - elastičnost, prianjanje i strukturu.

Kupovina gume preko interneta

Prednosti kupnje guma online su jasne: najveća prednost je što su obično jeftinije i dostavljaju se na kućnu adresu. Dakle, potrošač se samo mora odvesti do vulkanizera radi zamjene ili to može učiniti sam. Stručnjak za gume Poženel kaže: - "Ne vidim u tome ništa loše. Ali treba kupovati gume poznatih, etabliranih marki."

Svoje mišljenje potkrijepio je rezultatima testiranja zimskih guma AMZS-a, koji već 40 godina potvrđuju da etablirane marke konstantno zauzimaju vrhove ljestvica. Riječ je o brendovima Continental, Goodyear, Michelin, kao i Dunlop, Pirelli ili Vredestein. Gume ove vrste pokazuju pouzdanija svojstva i dulji vijek trajanja.

Jedina mana kupnje guma preko interneta je ta što dok ih ne nabavite ne znate točno kada su gume proizvedene, objašnjava Blaž Poženel. Datum proizvodnje guma otkriva DOT broj - posljednja četiri broja u DOT kodu označavaju godinu i u kojem tjednu te godine su proizvedene.

Europski autoklubovi savjetuju da se ne kupuju gume starije od tri godine. Nije problem ako na automobilu imate gume različitih godina, samo da su sve mlađe od tri godine, kaže stručnjak Poženel. Uz to, imajte na umu da se starost gume počinje računati kada je stavite na svoj automobil, jer kao što su istakla oba stručnjaka za gume, trgovci skladište gume u vrlo dobrim uvjetima.

No, smatra se da na stražnju osovinu treba staviti bolje (ili novije) gume jer to pridonosi boljoj stabilnosti vozila, posebice u zahtjevnijim uvjetima vožnje. To smanjuje rizik od gubitka prianjanja i osigurava sigurniju vožnju.


 
Također je važno da su sve četiri gume na automobilu istog proizvođača: iste marke (isti proizvođač), istog modela i dimenzija te iste sezonske izvedbe (primjerice cjelogodišnja ili cjelozimska). To omogućuje stabilniju vožnju, ravnomjerno trošenje i bolju upravljivost vozila u različitim uvjetima.

Gume s Dalekog istoka, da ili ne!?

Ali na tržištu se pojavljuju nove gume i novi brendovi, posebno s Dalekog istoka, recimo Tajvana, ali i iz Kine, Indije... Te donose više problema, kaže Poženel: “Imaju dosta slabosti, pogotovo na mokrim cestama. "

Nije da indijske zimske gume nisu prikladne za našu klimu ili ceste, tvrdi stručnjak Poženel: "Ako se gume iz Indije ovdje prodaju kao zimske gume, onda su to prikladne zimske gume za naše ceste. Više se radi o tome da nisu najbolja kvaliteta. Barem ne još, neke su se kineske marke uvelike poboljšale posljednjih godina." Čak iu industriji gume, tvrtke kradu inženjere i pokušavaju kopirati druge konkurentske tvrtke. Na taj način jedni druge potiču (nenamjerno) da budu sve bolji i bolji - a time su i gume na tržištu svake godine sve kvalitetnije.

"Razlike u cijenama i nisu tako velike. Dobro, već s većim gumama. Ali ako kupujemo gume za osobni automobil srednje klase, ne štedimo puno ako kupujemo gume manje etabliranih marki nego ako kupujemo gume boljih marke", stavlja na srce stručnjak Poženel. da se u konačnici ne isplati kupovati gume slabije kvalitete za koji euro manje.

Šurk također preporučuje izbjegavanje onih najjeftinijih marki guma. Često primjećuje razliku u samom balansiranju, kao i u trajnosti same gume, jer mnogo puta kod jeftinijih guma puno prije nastaju razne deformacije u samom sastavu gume: „Uglavnom jeftinije gume (govorimo o oni najjeftiniji, uglavnom kineskih proizvođača) prije gube svoja optimalna svojstva. Dugoročno gledano, nisu baš jeftinija alternativa."

"Već sam imao slučaj kupca koji je doživio prilično tešku prometnu nesreću zbog jeftinih i loših guma. Srećom, samo ga je lim spasio. Od tada kupac više ne kupuje jeftinije gume i radije troši par eura više na gume", objašnjava Šurk da posljedice loših guma mogu biti vrlo ozbiljne.

 
Koliko je neka guma dobra brzo se vidi i po rezultatima AMZS testa. Oni jasno pokazuju kako se gume ponašaju na različitim površinama. Važno je pratiti kako se ponašaju na mokrim površinama, što može izravno utjecati na sigurnost. Pri kočenju na mokrom kolniku velika je razlika između najbolje i najlošije gume na testu - kada je najbolja guma već zaustavila vozilo, najlošija se još kreće, brzinom od oko 30 kilometara na sat. Ova razlika je bitna, jer možemo zamisliti koliko bi tolika brzina mogla biti opasna ako bi pješak stajao na putu. Rezultati testiranja AMZS-a mogu pomoći vozaču da odluči koje će gume odabrati za najbolju moguću sigurnost na cesti.

Prilikom odabira guma uzmite u obzir svoj stil vožnje i općenito navike putovanja. Razlike između najboljeg i par mjesta niže sasvim su minimalne ili prosječnom vozaču nisu vidljive, kaže Šurk. Prava guma za vas je ona koja najbolje zadovoljava vaše potrebe.

"Ne trebaju svakom vozaču najskuplje gume, jer su čak i one srednjeg cjenovnog ranga sasvim solidne gume. Za one koji su puno na cesti i prelaze više kilometara, svakako je preporučljivo uložiti koji euro više u gume. Za one koji su puno na putu i prijeđu više kilometara, svakako je preporučljivo uložiti koji euro više u gume." Vozačima koji uglavnom voze više gradsku vožnju, ili rade manji broj kilometara, i sam najčešće predlažem jeftiniju, ali opet dobru alternativu“, objašnjava Šurk.

Osim onih najjeftinijih, izbjegavajte kupnju polovnih guma, upozorava Šurk: “Rijetko znamo kakve gume tamo stvarno dobivamo”.

Koje gume izabrati, zimske illi univerzalne ljetno/zimske?

Mnogi vjeruju da zbog sve toplijih godišnjih prosjeka temperatura više nećemo morati mijenjati ljetne gume za zimske. No vulkanizer Šurk upozorava da to nije sasvim tako: "Iako su zime doista malo toplije, nisu toliko tople da jednostavno zaboravimo na zimske gume. Iako imamo manje snijega nego prije i uglavnom ga ima brže orani, zimske gume su ipak važne zbog temperature da ne otvrdnu."

Mnogi se tako odlučuju na kupnju cjelogodišnjih guma koje nije potrebno mijenjati. "Niti jedna guma za sva godišnja doba nije tako dobra kao ljetne gume ljeti i zimske zimi. Ali ovaj kompromis je uvijek manji. Cjelogodišnje gume su uvijek bolje", rekao je stručnjak Poženel.

Stoga pri odabiru guma prije svega dobro razmislite o svom životnom stilu i načinu vožnje. Gdje se najviše voziš?

Ako ste više-manje na autocesti, onda kupite gume koje će vam preći puno kilometara i dobre su na mokrom. Mogu biti tijekom cijele godine ako ne vozite puno.
Za one od vas koji se svakodnevno voze po brdima, kupite gume koje se jako dobro ponašaju na snijegu. Nije bitno koliko kilometara prijeđete s njima. Promjena zimskih i ljetnih guma.

Testiranje pnevmatika

Testove guma za europsko tržište provode europski autoklubovi i organizacije potrošača. To je jedan od najvjerodostojnijih testova guma na svijetu.

Zimske gume testiraju se u Finskoj, na zaleđenim poligonima, gdje mogu osigurati niske temperature nekoliko dana. Mokri i suhi uvjeti testirani su u Italiji, na poligonu Bridgestone, te u Njemačkoj na Contidromu.

Test guma je izuzetno skup i izuzetno zahtjevan. "Sve je napravljeno na iznimno visokoj razini. Sve gume kupujemo 'incognito', kako nas nijedna tvrtka ne bi tjerala da kupujemo bolje. Bilo je pokušaja i ranije", kaže Poženel i uvjerava da se testovi rade krajnje profesionalno. .

U Europi postoji sedam ljudi obučenih za testiranje guma, a oni ih treniraju najmanje sedam godina: "Treniraju svoje osjećaje. Treniraju ih da voze sve gume iste, a onda im kažu koje su razlike. Ovi dečki trebaju znati koja se guma bolje ili lošije ponaša u zavoju."

Mnogi ljudi zamišljaju da je testiranje guma pravo kaskadersko iskustvo, puno adrenalina i akcije. Ali stvarnost je sasvim drugačija - Poženel kaže da je sve samo ne: "Strašno je." Objašnjava da je to dug i naporan posao koji zahtijeva preciznost u svakom mjerenju, ponavljanje istih postupaka u različitim vremenskim uvjetima i pažljivo praćenje svakog detalja. Svako od više od tisuću pojedinačnih mjerenja iznimno je važno za realne rezultate koji će kasnije pomoći vozačima pri donošenju odluke. Za probne vozače i stručnjake to je stoga intenzivan i precizan posao koji zahtijeva koncentraciju i strpljenje.

Ljudi i gume

Poženel kaže da je svijest o kvalitetnim gumama među Slovencima na visokoj razini. I vulkanizer Šurk potvrđuje da nema puno kupaca koji bi tražili ugradnju jeftinijih guma nepoznatih marki.

Poženel tvrdi da slovenskim potrošačima uvelike pomažu AMZS-ovi testovi guma: "Mnogi dolaze naručiti gumu s tablicom naših testova u rukama." No, AMZS je praktički jedini koji podiže svijest o gumama. Prema riječima vulkanizera Šurka, Agencija za sigurnost prometa trebala bi više poraditi na podizanju svijesti o važnosti guma na vozilima: “Priča se o svemu drugome – o alkoholu, sigurnosnom razmaku, brzini... – a zaboravlja se važnost guma. ."

Izmjena guma

 
Od 15. studenog do 15. ožujka i u Hrvatskoj moramo opremiti automobil zimskom opremom. I vulkanizer i stručnjak za gume savjetuju: "Ne čekajte do 15. studenog. Promijenite gume odmah!" Tako ćete izbjeći duge redove i nervozu dok čekate slobodne termine kod vulkanizera.

 
Također je važno napomenuti da nije svaka guma koja ima oznaku M+S zimska, iako je to zakonski obvezujuće. “Zimska guma je kada ima dodatni simbol – planinu s tri glave i pahuljicu unutra”, rekao je stručnjak Poženel za Start.

Skladištenje guma

Ako gume držite kod kuće, uvijek ih izvadite iz vrećica koje inače koristite za skladištenje ili transport. Ove vreće treba koristiti samo za transport, a ne za skladištenje, jer će se tako "ugušiti" gume. Ako su vlažne i mokre, brzo se može početi nakupljati plijesan – što znamo da nije najzdravije.

Također, pazite da nisu u kontaktu sa stajaćom vodom ili raznim uljima ili otapalima. Gume treba čuvati negdje na sobnoj temperaturi, daleko od raznih peći ili radijatora.

Također, ne smiju se postavljati direktno na pod, već nekoliko centimetara od poda. Mogu se postaviti na paletu, drvenu podlogu ili podlogu od kartona. “Trebaju biti složeni jedan na drugi, a ne uspravni jer se tako mogu deformirati”, objašnjava Šurk. Preporuča se svako malo okrenuti gumu – staviti donju na gornju i obrnuto.

"Preporučam i da se bočne stijenke premažu posebnim premazom, koji malo uljepša gume i nekako ih zaštiti. Ali to nije potrebno, bez toga se neće raspasti", napominje također Šurk.

S vremena na vrijeme kontrolirajte tlak u gumama

Ključna je redovita kontrola tlaka u gumama, ističe Šurk, koji je i vlasnik vulkanizerske radionice u Ljubljani Profi Junior. Šurk je istaknuo kako se održavanjem ispravnog tlaka produljuje životni vijek guma, smanjuje potrošnja goriva te omogućuje udobnija i sigurnija vožnja, jer podešavanje tlaka na preporučenu vrijednost od strane proizvođača čini očitu razliku. Naglasio je i kako se zimi preporuča malo povećati tlak jer hladniji zrak ne grije gume kao u toplijim mjesecima. Šurk savjetuje da tijekom zimskih mjeseci tlak ima smisla kontrolirati barem jednom mjesečno.

Koristimo kolačiće u svrhu pružanja boljeg korisničkog iskustva na stranici. Ukoliko nastavite s pregledavanjem ove stranice pretpostavit ćemo da se slažete s tim.