Osiguranja na teškim mukama! I Vrhovni sud im presudio da nemaju pravo nametati oštećenicima gdje će popravljati auto

Možete auto popravljati u servisu kojeg sami odaberete, a ne kao što su vam osiguravajuće kuće nametale svoje limare, lakirere, majstore. I danas su u sukobu interesa, jer mnogi osiguravatelji otvorili su radionice u svojem vlasništvu koje su bile privilegirene...

Nakon što je HANFA 10. srpnja donijela novi Pravilnik koji je dao veća prava oštećenicima i jednako tako veće obaveze osiguravajućim društvima odluka Vrhovnog suda potvrda je kako osiguranja više neće moći loviti u mutnome i nametati svoja balkanska pravila igre.

- Nakon puna tri desetljeća napokon smo dobili EU standarde kad je riječ o obaveznom auto osiguranju. Pravomoćna odluka najviše sudske instance u RH samo je potvrda da osiguranje moraju napustiti balkanski način poslovanja. Vratili smo prava oštećenicima, sad i na procjenu ne moraju u osiguravajuća društva, već svom serviseru, auto mogu popravljati u bilo kojoj ovlaštenoj radionici, ni policijski zapisnik više ne moraju tražiti oni, već osiguravajuća društva. Dvije godine borimo se za uljuđenu EU regulativu i napokon smo uspjeli, kazao je Antonio Đureta, predsjednik Hrvatskog udruženja auto struke!

Osiguranja na teškim mukama! I Vrhovni sud im presudio da nemaju pravo nametati oštećenicima gdje će popravljati auto Steve Buissinne from Pixabay
10. 7. 2024

Napisao: Boris Černelić

Foto: Steve Buissinne from Pixabay

Ovih dana stižu samo lijepe vijesti za auto struku i servise, prvo od Pravilnika HANFA pa sve do neki dan donesene prve odluke Vrhovnog suda RH, najvažnijeg suda u Hrvatskoj, riječi su Antonija Đurete koji je prenio još jednu iznimno važnu novost za hrvatsku javnost, posebice za sve one koji imaju ugovorenu policu obaveznog auto osiguranja, a takvih je više od 2,2 milijuna!

Dvije godine velike bitke za prava oštećenika


HUAS je naime u posljednjih dvije godine, što za svoje članove, a što za obične građane, osigurao pravnu pomoć u više od 1000 slučajeva. I svi odreda predmeti koji su pod "nadzorom" Hrvatske udruge auto struke su do sada riješeni u korist oštećenika, servisera, radionica..., svih onih koji su vjerovali kako je moguće izboriti se za svoja prava pred sudovima. U praksi su osiguravajuća društva nametala svoje standarde i nitko ih baš nije previše pitao pa kako je moguće da sami određuju.

Upozoravali su u HUAS-u na neusklađenost hrvatskih propisa, koji reguliraju ovu problematiku s onima Europske unije, tražili nadlažne da učine sve ono što su još trebali činiti od 2008., od trenutka kad je Hrvatska potpisala predpristupne pregovore s EU i kad se obavezala primijeniti i na svom teritoriju pravne stečevine zajednice u koju smo ušli pred puno desetljeće. Punih 15 godina proteklo je i Hrvatska se napokon i na ovom području može smatrati uređenom i uljuđenom državom.

 Presuda na Vrhovnom sudu odnosi se na spor s HOK osiguranjem

Odluku je HUAS dobio protiv HOK osiguranja, koji je uložio reviziju na presudu Visokog trgovačkog suda RH i Trgovačkog suda u ZG. Međutim, Vrhovni je prijedlog za reviziju odbio i time potvrdio presude nižih sudova. To je sjajna vijest za sve, jer sad je mogućnost da sami birate gdje ćete popravljati svoj auto dobio i sudsku praksu i to i onu najvišu. Od 1000 sudskih predmeta koje je HUAS "pokrenuo" protiv osiguravajućih društva veliki je broj onih koji su presuđeni na općinskim, trgovačkim, županijskim sudovima na isti ili sličan način na koji je to presudio u sporu protiv HOK-a i Vrhovni sud Republike Hrvatske.

Što točno piše u presudi Vrhovnog suda protiv HOK-a

Ivan Župan, odvjetnik čije odvjetničko društvo vodi za HUAS i njegove članove brojne predmete objasnio je:

- Danas, dana 05. srpnja 2024. godine smo zaprimili rješenje Vrhovnog suda Republike Hrvatske, poslovni broj Revd-2136/2024-2, gdje su u HOK-u dužni platiti punu cijenu sata rada po služenoj cijeni te samim time dali su legitimitet oštećeniku da može popravljati auto u bilo kojoj legitimnoj radionici, a ne samo u onima koje "preporučaju", čitaj - nameću - osiguravajuća društva. 

1. Vrhovni sud je odbio prijedlog tuženika (HOK) navodeći kako naknada štete temeljem računa popravka servisa mora biti isplaćena u cijelosti, neovisno radi li se o ugovornoj ili izvanugovornoj odgovornosti za naknadu štete. Kako bi to pojednostavili za fizičke i pravne osobe, stav je prvostupanjskog Trgovačkog suda u Zagrebu, zatim drugostupanjskog Visokog trgovačkog suda Republike Hrvatske, a sada i Vrhovnog suda Republike Hrvatske kako fizičke i pravne osobe imaju same pravo izabrati servis gdje žele popraviti svoje vozilo, te kako servisima nitko ne može nametati cijenu sata rada po kojoj isti rade, uz uvjet da vozilo bude popravljeno sukladno pravilima struke.
2. Također, stav drugostupanjskog suda, Visokog trgovačkog suda RH, u mnogobrojnim presudama protiv odgovornih osiguratelja je sljedeći: oštećenikovim odabirom servisa/radionice koja ima veću cijenu sata rada od onog servisa/radionice koje je predložio odgovorni osiguratelj nije i nikako se ne može smatrati doprinosom oštećenika vlastitoj šteti temeljem članka 1092. Zakona o obveznim odnosima.
3. Ovakvim stavom hrvatskih sudova se nesporno mijenja odnos osiguranika i osiguratelja te se preko HUAS udruge maksimalno štite prava servisa na jednako tržišno natjecanje, kao i prava oštećenika/osiguranika na pravičnu naknadu štete povodom osiguranog događaja. Članovi HUAS udruge su preko našeg odvjetničkog društva u rasponu od 18 mjeseci pokrenuli preko 1000 postupaka te je sudska praksa jednosmjerna i pozitivna te potpuno na strani servisa, a samim time i oštećenika koji ne moraju naknaditi razliku umanjene uplate osiguratelja prema računu popravka servisa.
 

Krovna udruga brojnih hrvatskih servisera, HUAS, pune je dvije godine žestoko nametale teme koje su bile ne samo njima u interesu, već i potrošačima, oštećenicima....

Kronologija ogromnih promjena s obaveznim auto osiguranjima

Krajem prošle godine Sabor je izglasao novi Zakon o obaveznom auto osiguranju, no nedostajala su precizno određena pravila igre. Njih je prošlog petka donijela HANFA! Sada se sužava prostor za manipuliranja, stvaranje monopola, nasilnog nametanja svojih pravila, kartelskog udruživanja..., od strane velikog broja osiguravajući kuća.

Novi Zakon, a i novi Pravilnik HANFA-e sada postaju zakonski okvir...
....unutar kojeg se moraju ponašati oštećenici, osiguravatelji, serviseri...
Za Antonia Đuretu, predsjednika HUAS-a ovo je velika i razumna novost, jer napokon u prvi plan stavlja oštećenika i čini baš sve ono što riječ osiguranje znači.

- Sigurnost prije svega! Sad više neće biti petljancija, nametanja pravila od strane osiguravatelja... Kad osigurate aute bitno je da znate da će vam štetu otkloniti pravedno, a ne da će vam osiguranja ikada više naređivati gdje ćete i u kojem servisu auto popravljati, da će od vas tražiti da prikupljate razno razne dokumente pa tako i policijske zapisnike. Ovo je ogromana promjena i bilo bi dobro da se svi skupa čim prije educiramo i shvatimo koja smo ogromna prava dobili, a obaveze osiguravatelji, tvrdi Antonijo Đureta

Hrvatska udruga auto struke intenzivno se bavi ovom problematikom i nešto više od dvije godine i sada sa zadovoljstvom komentiraju epilog priče u kojoj su nerijetko proglašavani rušiteljima postojećeg sistema te zagovornicima partikularnih serviserskih interesa. Činjenica je kako je i prije Zakon, više manje, bio na strani osiguranika, no jednako je tako istina da su osiguravajuća društva vještim manevrima sebi stvarali alternativne prednosti i pogodnosti. Tako je to trajalo desetljećima i pravi znalci znali su govoriti kako Hrvatska i dalje baštini socijalističku praksu. Dug je i trnovit bio put do ovoga što i službeno dobivamo 10. srpnja, a za Antonija Dureta važna je karika bilo i hrvatsko pravosuđe.

Bez učinkovitog pravosuđa još uvijek bi imali nakaradna pravila

U nemalom broju slučajeva zaštitili smo i prava potrošača. Gdje? Na sudovima, tamo gdje je iznimno bitno zbog sudske prakse. Oni su odreda donosili presude protiv osiguravajućih društava u korist osiguranika i servisa. Samo pod kapom HUAS-a trenutno je na sudovima više od 1000 predmeta na gore navedenu temu. I sve sporove odreda HUAS dobiva. Bila je to snaga koja je gurala i sve ostalo, tako da su odluke HANFA-e, baš kao i Vrhovnog suda Repubilke Hrvatske, bile zapravo i očekivane. Velika je ovo pobjeda potrošača i servisera, kazao nam je Antonio Đureta. 

Mnoga osiguravajuća društa ne rade u suglasju sa Zakonom

Pojedina osiguravajuća društva sada ne posluju u skladu sa Zakonom
Predsjednik HUAS-a, bez imalo sustezanja, izjavio je kako pojedina osiguravajuća društva ne posluju u skladu Zakonom, kako ugrožavaju osiguranike, a i egzistenciju malih servisa.

Očito je da se osiguravajuća društva još nikako ne mogu pomiriti s činjenicom da se moraju držati Zakona o obaveznom auto osiguranju koji je početkom godine stupio na snagu i koji još direktnije regulira prava i obaveza osiguranja, oštećenika, a i svih onih koji sudjeluju u naplati štete. Jednako tako sad imaju crno na bijelo i Pravilnik koji je odredila HANFA, a točku na i stavio je i Vrhovni sud Repubilke Hrvatske,  riječi su Antonija Đurete.


Ogromna uloga Hrvatske udruge auto struke


HUAS će učniti sve da se i potrošači i serviseri čim bolje educiraju te da novi Zakon, baš kao i Pravilnik zažive.  Valja upoznati osiguranike da im je za rješavanje odštetnog zahtjeva dovoljno europsko izvješće i da nema više razloga s karamboliranim autom ići prvo k osiguravatelju na procjenu, kad je apsolutno sve moguće napraviti u servisnoj radionici. Savjetuju da nakon nesreće oštećenici dođu u radionicu gdje će se sve rješavati, od neovisne procjene, ponude poravka do samog popravka vozila.  Sve to proizlazi iz odredbi Pravilnika.

SVE ONO NAJVAŽNIJE O PROMJENAMA VEZANIM UZ AUTO OSIGURANJE


Nakon sudara ravno u servis, osiguranju šaljete samo izvješće, procjena može u radionici, policijski zapisnik traže oni, ne vi, limara i lakirera birate vi, ne oni...
Osiguranja od sada plešu kako im je HANFA naredila! Ruši se praksa kakvu smo godinama poznavali. STIŽU veća prava osiguranika i veće obaveze osiguranja!
Kakve samo tektonske promjene kod obaveznog osiguranja za aute. HANFA donijela pravila igre u kojima nema prostora za vrdanje, gdje se štite osiguranici, sužavaju nagodbe, dovoljno je samo EU izvješće o šteti i vaše ovlaštenje vašem servisu da vam auto vrate u prvobitno stanje.

Koristimo kolačiće u svrhu pružanja boljeg korisničkog iskustva na stranici. Ukoliko nastavite s pregledavanjem ove stranice pretpostavit ćemo da se slažete s tim.