Je li Banožićev terenac bio neispravan zbog nadogradnji i jesu li one homologirane i atestirane?
VIDEO + FOTO DOKAZI! Tek će biti poznato je li Nissan Terrano smio uopće prometovati i izaći na prometnice! Poslani krunski dokazi o homologaciji i atestima Banožićeva Nissan Terrana.
Na zahtjev Županijskog državnog odvjetništva Vukovar, "Centar za vozila" dao je "krvnu sliku" terenca! Za sada samo njima, jer riječ je o kaznenom postupku.
Prometni stručnjak i sudski vještak, Goran Husinec je rekao kako je "ministra od sigurne smrti vjerojatno spasilo to što je vozio čvrsti i teški terenac koji je bio opremljen snažnim, masivnim i sigurnosnim "bull barom". Je li tome baš tako?
PROČITAJTE ISTRAGU IGORA STAŽIĆA, koji je 16 godina bio glavni urednik Auto kluba, 7 Auto Starta i Starta i koji je itekako dobro upoznat s brojnim finesama koje prate ovaj slučaj!
Brojna su pitanja na koja nažalost još uvijek nema odgovora, a čije bi odgovore željela znati i javnost, a ne samo Županijsko državno odvjetništvo u Vukovaru. Puna tri dana čekalo se prvo priopćenje koje je odgovorilo tek na pitanje; je li bivši ministar bio alkoholiziran u trenucima nesreće. Kazali su sa zadrškom kako Mario Banožić nije bio alkoholiziran, a ni pod opijatima da bi to utjecalo na njega i njegovu vožnju. Novinari su bili brzi na pištolju pa su odmah dojavili, iako je riječ o istrazi i kaznenom postupku, kako je ministar imao 0,27, 0,9, 0,29, 1,29... promila, a neki su licitirali čak i većim vrijednostima.
Županijski tužitelji lijepo su zamotali svoje priopćenje u kojem nisu govorili o promilima. Ipak, samo koji sat kasnije na društvenim mrežama, baš kao i u medijima pojavila se potvrda o vađenju krvi ministra, samo koji minut više od pola sata nakon prometne nesreće. Rezultat je 0,21 promila.
U sjeni ovoga protekla je i izjava prometnog stručnjaka i sudskog vještak, Gorana Husineca, za 24 sata koji je rekao kako je ministra od sigurne smrti vjerojatno spasilo to što je vozio čvrsti i teški terenac.
Naveo je kako je vozilo bilo iznimo čvrsto i zbog preinaka koje je imalo. Naveo je tako takozvani "bull bar" koji štiti auto od naleta divljači, ali koji zbog svojeg oblika, čvrstoće i robusnosti uvelike štiti i putnike u vozilu, no jednako tako je nesreća po one koje takav automobil udari.
Sasvim sigurno, da ako je tako kako je kazao i primijetio stručnjak i sudski vještak, onda je to i možda bilo dobro za ministra Maria Banovića, ali je sasvim sigurno da nimalo nije doprinjelo unesrećenom Goranu Šariću (40) iz Privlake koji je poginuo i koji je iza sebe ostavio suprugu i dvoje male djece.
Odgovore čuvaju kao zmija noge
Nakon svih ovih informacija uputili smo pitanja, prvo Ministarstvu unutarnjih poslova. Pitali smo ih ima ministrov Nissan Terrano 2,7 TD Wagon iz 2003. sve potrebne ateste i homologacije za niz preinaka u odnosu na standardno vozilo. Dobro je znano kako, posebice, lovci, opremaju dodatno svoje terence s brojnim svjetlima za divljač, bull barovima, kukama, vitlom, moćnijim i većih profila gumama i felgama...
Štoviše, Banožićev terenac bio je opremljen i krovnim nosačem, koji lovcima služi u lovu kao podloga na koju u lovištu nadograđuju čeku i s koje promatraju i pucaju na divljač. Nažalost, baš kao što je bio i slučaj s pitanjima o alkoholu, odgovore od MUP-a nismo dobili, no prešaltali su nas na Centar za vozila koji je jedini u državi zadužen za ateste i homologacije i bez čijih pozitivnih rješenja je nemoguće dobili licencu za uporabu. Naravno da smo i njih pitali, baš kao i Županijsko državno odvjetništvo u Vukovaru. I jedan i drugi odgovor bili su istovjetni. - Ne možemo vam dati informacije, jer riječ je o kaznenom postpuku, no kao što je to uobičajeno u takvim slučajevima sve dokaze, pa tako i ove o kojima se vi zanimate mi smo već prikupili.
Istraga će sasvim sigurno ustvrditi je li ministrov terenac bio "legalan" ili možda i tu treba tražiti razloge tako užasnog epiloga. Po nekoj inerciji, svi automobili koji dobiju potvrdu o tehničkoj ispravnosti u stanicama za tehnički pregled spremni su za ceste. U pravilu, ako je Banožić sve to imao, onda će se, baš i ako nije bio alkoholiziran amnestirati od ove odgovornosti.
Pregledavali smo fotografije s mjesta nesreće...
... baš kao i video Nove TV i Dnevnika hr. na kojima smo pokušali pronaći je li se što na automobilu mijenjalo u odnosu na trenutak nesreće i vremena od pred godinu i nešto kad je TV snimala prilog o ministru.
Na TV snimci ne vidi se "bull bar" koji spominje prometni stručnjak Goran Husinec, a upitno je, je li imao i dva snažna središnja lovačka svjetla na maski automobila, uz onih 6 montiranih na krovu.
Sve ovo bit će itekako predmet istrage, jer ne samo da preinake moraju biti homologirane i atestirane, ne smiju se potom raditi neprijavljeno nikakve tehničke promjene. Znano je da lovci pridodana svjetla znaju često koristiti upareno s oborenim ili dugim svjetlima. A to je najstrože zabranjeno, jer to su takozvana radna svjetla i smiju se koristiti jedino tamo za što su i predviđena, u lovu.
Nerijetko se Terrano pregrađuje u N1 vozilo za koje se ne plaća PDV
Ministar je vozio svoj zeleni terenac Nissan Terrano 2,7 TD Wagon iz 2003. godine koji je u imovinskoj kartici procijenio na vrijednost nešto veću od 7000 eura. Radi se o automobilu starom 20 godina, a 24 sata piše da ga je ministar zadržao da mu služi za odlazak u lov.
Terrano pripada takozvanoj kategoriji M1, no nerijetko ga se pregrađuje u N1 kategoriju, u takozvana laka gospodarska vozila, a sve da bi se izbjeglo plaćanje PDV-a. Moraju se jedino izvaditi stražnja sjedala i ugraditi pregrade.
Sve što se na autu mijenja, a i dodaje, kao i veće i šire gume i felge, mora biti cetrificirano od Centra za vozila Hrvatske sa svim atestima i homologacijama. Na kraju sve to se pregledava i ovjerava i u stanicama za tehnički pregled i vozila tek tada mogu na prometnice.
Kako to vozilo izgleda i što sve može u terenskim uvjetima najbolje otkriva ovaj video:
- Kako se može vidjeti na fotografijama s očevida čini se da je Banožićev terenac dodatno ojačan krovnim nosačem i naprijed s 'bull barom', ustvrdio je prometni stručnjak Goran Husinec
"Jutros sam gledao fotografije i mogu reći da je Banožić imao nevjerojatnu sreću zbog krovnog nosača koji auto ima te naprijed ima 'bull bar'. Auto je opremljen za lov i ojačan je, ima krovni nosač koji nije dopustio da se auto u sudaru savije i to mu je spasilo život. Da nije imao taj nosač, kabina bi se savila, udario bi u oštri dio nje i sigurno bi poginuo", rekao je Goran Husinec za 24sata.
Husinec je objasnio proceduru koju trebaju proći takva vozila i je li Banožić morao atestirati 'bull bar' koji je, kako se čini, stavio naknadno na vozilo jer ono u originalnoj verziji ne dolazi s tim dodatkom, naveli su u 24 sata te dodali Husinčevu izjavu kako:
- "Krovni nosač ne treba testirati, ali prednji 'bull bar' mora. Ako je prošao tehnički pregled onda je vjerojatno i testirao što je trebao. To nije ilegalno, ali treba biti atestirano, kao i svaka preinaka na vozilu".
Prema Husincu to su još samo preliminarna nagađanja, jer prometno vještačenje još nije gotovo, rekao je Husinec.
Vojna policija tamo nije imala što tražiti
Još mnogo toga vezano uz ovu nesreću pobudilo je brojne sumnje na istragu, jer rijetko se dešava da informacije javnost dobiva tek na kapljaku i s ogromnim odmakom od vremena. I baš kao što je Županijsko državno odvjetništvo prozvalo sve one koji su špekulirali i objavljivali (ne)istine o ministrovim promilima, tako je bilo nevjerojatno vidjeti kako su se na očevidu pojavila i službena vozila Vojne policije, koja u ovakvim slučajevima nema što tamo tražiti. Nit' je ministar vojna djeltna osoba, nit' je bio u službenom automobilu Ministarstva obrane, nit' je u vozilu s nijime bio netko od djelatnika MORH-a. Mario Banožić odlučio je otpustiti svog šofera i osobnu pratnju, upravljao je svojim vozilom i kao takav ima sva prava, ali i obaveze kao i običan građanin. Dakle, vojna policija tamo nije imala što tražiti. Ponašali su se kao takozvani "cleaneri", čistači iz američkih filmova koji uklanjanju dokaze, ili koji imaju za cilj bar djelovati na istražitelje, na kazneni postupak...
Ono što vrijedi za Gabrijelu Žalac, ne vrijedi za Maria Banožića
Sve ovo pretvara se u jednu jako veliku enigmu, jer kad god se čuvaju podaci od javnosti, tad se i dogodi da ih dokazi kad tad stignu. Nije šija, već je vrat, tako se potvrdilo i s informacijom koja je bez obzira na interes istrage procurila, jer to što su rekli iz Županijskog odvjetništa da nije bio alkoholiziran da ne bi mogao upravljati vozilom, ne znači i da nije imao 0,21 promila alkohola u krvi. Uz sve to najavili su i obračun sa svima onima koji su im poremetili istragu, što nikako nije dobro za transparentnost postupka i prava javnosti i medija na brzu i kvalitetnu informaciju. Pretpostavke samo doprinose brojnim špekulacijama i odista nitko nije kriv dok mu se ne dokaže krivica. No Banožića su smaknuli s pozicije ministra u roku 24 sata, što dovoljno govori o spoznajama moćnika, koje očito imaju.
U slučaju prometne nesreće Gabrijele Žalac, u istoj županija u kojoj je pred koju godinu pregazila curicu i slomila joj nogu i to bez valjane vozačke dozvole pretpostavljeni je nisu uklonili iz Vlade. No to je samo dokaz kako se različite situacije i različiti protagonisti, različito tretiraju.