Gašenje električnih automobila - Komplicirano, opasno, ekološki neprihvatljivo zbog enormo potrošenih količina vode

Gašenje zahtjeva enormne količine vode!!! Jesu li električni auti doista opasniji od onih s motorima s unutarnjim izgaranjem zbog mogućnosti da se baterija zapali?

APSOLUTNO SVE O POŽARIMA NA ELEKTRIČNIM AUTIMA!

Istraživanja pokazuju da su električni auti manje izloženi požarima od onih s motorom s unutarnjim izgaranjem, ali?

Gašenje električnih automobila - Komplicirano, opasno, ekološki neprihvatljivo zbog enormo potrošenih količina vode Tu Graz
14. 10. 2024

Napisao: Matjaž Gregorič

Ovo je jedno od najčešćih pitanja svaki put kada model s baterijom završi u plamenu i dimu. Ako struka i javnost oko toga nisu potpuno jedinstveni, činjenica je da je gašenje plamena u električnim automobilima zahtjevnije, ali i opasnije.

Spontana paljenja, eksplozije i pregrijavanje baterijskih paketa nekako su ukorijenjeni u mentalnom zapisu javnosti kao jedan od najvažnijih sigurnosnih problema električnih automobila. Kao i kod automobila s benzinskim ili dizel motorom, uzrok paljenja električnog ili hibridnog automobila najčešće je kvar na električnoj instalaciji.

To znači da do požara rijetko dolazi zbog (samo)zapaljenja litij-ionskih baterija ili modula, a u tim inače dosta rijetkim slučajevima uzroci su fizička oštećenja baterijskih ćelija ili neispravnost prekidača ili sustava za kontrolu punjenja.

Neka istraživanja pokazuju da su električni automobili još manje opasni u pogledu požara od onih s motorom s unutarnjim izgaranjem. Vjerojatnost da će doći do požara navodno je – prema raznim istraživanjima – čak od nekoliko desetaka do gotovo sto puta manja nego kod klasičnih vozila (samo 375 potvrđenih slučajeva prema podacima IAE).

Postopci gašenja se bitno razlikuju

Što je s gašenjem požara na električnim automobilima? „Gašenje električnih automobila, ali i drugih vozila na alternativni pogon predstavlja određeni rizik u odnosu na gašenje vozila na klasična goriva. Rizik je prije svega baterijski sklop jer u početnoj fazi gašenja može doći do reaktivnog plamena ili metalnih čestica koje izlete iz akumulatorskog sklopa“, kaže Tomaž Ažbe iz Vatrogasne brigade Ljubljana, ujedno i autor priručnika za obuku vatrogasaca. pod nazivom Vozila na alternativni pogon i djelovanje u slučaju nesreća i požara.

„Gašenje požara na električnim automobilima zahtijeva poseban pristup i adekvatnu zaštitu vatrogasaca. Osim toga, pristup baterijskom sklopu tijekom početne faze izgaranja pogonske baterije obično je onemogućen zbog zaštitnog kućišta, a baterija može gorjeti jako dugo zbog svog kemijskog sastava.'

 
Vatrogasci moraju poznavati određene postupke koji se razlikuju od gašenja konvencionalnim vozilima. Vatrogasne jedinice se stalno obučavaju i poznaju sve ove procedure. Osposobljavanje slovenskih vatrogasaca za ovu vrstu intervencija organizirano je u Obrazovnom centru za zaštitu i spašavanje, na raznim predavanjima i seminarima, te unutar vatrogasnih i drugih organizacija.

Osim požara, zapaljeni električni automobili mogu imati određeni utjecaj na okoliš, prostore i vatrogasce, jer spaljivanje akumulatora predstavlja određeni rizik od onečišćenja zbog svojih kemijskih komponenti. Samozapaljenja u električnim vozilima događaju se tako rijetko da nema dovoljno slučajeva za izradu pouzdane statistike za njih. U teoriji, čak i manje oštećenje jedne od ćelija bilo bi dovoljno da se baterija zapali. Dogodio bi se kratki spoj, uzrokujući zagrijavanje ćelije; to bi uzrokovalo zagrijavanje elektrolita do nekoliko stotina Celzijevih stupnjeva, što bi također zagrijalo susjedne ćelije, uzrokujući lančanu reakciju.

Gašenje zahtjeva enormne količine vode

Požari u električnim vozilima stvaraju ekstremno visoke temperature koje se penju i do 1000 stupnjeva Celzijusa. „Praktična iskustva i istraživanja pokazala su da je najbolje sredstvo za gašenje električnih vozila voda, najčešće u velikim količinama. Za gašenje početnih požara baterijskih sklopova dostupni su i drugi uređaji za lakši prodor u zatvorene zaštićene dijelove kućišta. Za završno gašenje električnih i akumulatorskih sklopova vatrogasci koriste i posebne spremnike koji se pune vodom."

Budući da to nije uvijek izvedivo, posebice kod gašenja u garažama, tunelima i drugim teško dostupnim mjestima, potrebno je osigurati siguran prijevoz vozila s mjesta nesreće i skladištenje već ugašenih električnih vozila. “Posebne cerade koriste se i za ograničavanje širenja požara, početnih požara, a posebno kod oštećenih električnih vozila, gdje kasnije može doći do požara na baterijskom sklopu.

Naravno, potrebno je znati koji način gašenja je prikladan, jer nepravilno ili neadekvatno korištenje određene opreme ili tehnike može izazvati određene rizike“, dodaje Ažbe. Cerade pomažu u obuzdavanju plamena, dima i otrovnih para dok se vozilo ne može sigurno ukloniti.

Poanta je dakle hlađenje akumulatora s velikom količinom vode, a još učinkovitiji i jednostavniji (gdje je primjenjivo) postupak gašenja je prekrivanje požara posebnom protupožarnom ceradom koja vatri uskraćuje kisik. Potapanje automobila u namjenske pokretne posude napunjene vodom ima sličan učinak. Kada se električno vozilo zapali (ovo se također odnosi na hibridne i plug-in hibridne automobile), dva su odvojena moguća izvora požara - jedan izvor je vozilo, a drugi je visokonaponska baterija.

Brojni su primjeri samozapaljenja

Vatrogasci požar na električnom vozilu gase jednako kao i na benzinskom ili dizelskom vozilu, dakle bez obzira na vrstu pogona, vodom i pjenom, a vatra se tako "guši" nedostatkom kisika. Ako se pogonska baterija zapali, potrebni su drugačiji postupci. Budući da moderne litij-ionske baterije oslobađaju kisik u slučaju požara zbog kemijskih reakcija u pojedinačnim ćelijama, on nastavlja "opskrbljivati" vatru.

U najgorem slučaju dolazi do tzv. termalnog bježanja u kojem se pojedine baterije u baterijskom modulu zbog stalnog porasta temperature (na temperaturama od oko 500 stupnjeva) međusobno pale i teško se kontrolira klasičnim gašenjem. te korištenje velike količine vode za gašenje.

Najvažnije je dakle hlađenje cijelog baterijskog modula, što bi trebalo spriječiti ili barem odgoditi toplinski bijeg. Postoje dva glavna uobičajena rješenja: poplava kućišta akumulatora izvana ili stavljanje cijelog vozila u posudu napunjenu vodom.

Male mogućnosti za samozapaljenje

Kao i sve tehnologije električnih automobila, sigurnosni sustavi također se razvijaju i postaju učinkovitiji. Stoga su opasnosti povezane s pojavom požara na električnim vozilima danas znatno manje nego godinama unatrag, a zapaljenja su sve rjeđi incidenti i daleko od toga da se smatraju stvarnom prijetnjom za korisnike električnih automobila i ostale sudionike u prometu. U svakom slučaju, statistike potvrđuju da se, gledano po broju vozila na cestama i prijeđenim kilometrima, manje zapali električnih automobila nego automobila s motorom s unutarnjim izgaranjem.

Vidljivo je to i iz podataka osiguravajućih društava, vatrogasaca i stručnjaka. Treba imati na umu da su električni automobili još uvijek relativno nova tehnologija, dok je na cestama još puno starijih vozila s motorima s unutarnjim izgaranjem, koja su podložnija tehničkim kvarovima.

 
U svakom slučaju nije točno da su električna vozila opasnija od klasičnih automobila s motorom s unutarnjim izgaranjem zbog opasnosti od zapaljivanja baterijskog sklopa i iznimno teškoće gašenja. Udio izgorjelih automobila na fosilna goriva definitivno je veći od udjela električnih vozila koja se zapale. Vjeruje se da je šansa da se električno vozilo spontano zapali oko jedan prema dvanaest milijuna!

U električnim automobilima većina sklopova baterija nalazi se na mjestima koja nisu podložna uvijanju, deformaciji ili gužvanju tijekom sudara. Većina proizvođača ugrađuje baterijske sklopove u aluminijsku zaštitu, koja otežava proboj pojedinih ćelija, a ujedno djeluje kao dodatna zaštita od požara. Baterije kontroliraju sigurnosni sustavi automobila i mogu se isključiti. Sve više proizvođača koristi tekući sustav hlađenja, čime cijeli sustav postaje još sigurniji. Neke statistike pokazuju da se čak i u prometnim nesrećama više zapale automobili na gorivo nego električni automobili.

Opasnost od ponovljenmog požara

Nakon što se požar akumulatora električnog vozila obuzda, vatrogasci se usredotočuju na sigurno uklanjanje vozila s mjesta događaja. Uvijek uzmite u obzir rizik od sekundarnog zapaljenja, do kojeg dolazi kada se baterijska ćelija podvrgne toplinskom bijegu i zapali, kao i druge obližnje ćelije koje su bile izložene toplini u vatri, ali nisu izgorjele.

Što sa požarima na punionicama

Kako se povećava broj stanica za punjenje električnih vozila, tako rastu i šanse za požar na ovim električnim uređajima. Među uzrocima mogu biti nestručni spojevi u privatnim stambenim zgradama, koji dovode do pregrijavanja i požara, intervencije neovlaštenih osoba ili spajanje raznih električnih vozila koja nisu propisno pregledana, te namjerna oštećenja koja uzrokuju požar zbog kratkog spoja u slučaju oštećenja stanice za punjenje. Također postoji mogućnost širenja požara na punionice s drugog mjesta, na primjer od gorućeg električnog vozila ili od neizravnog ili izravnog udara groma.

U slučaju požara ili oštećenja punionice uvijek postoji opasnost od strujnog udara, jer često nije jasno je li struja isključena. Praksa da se vatrogasci bez provjere povjere korisniku objekta ili električaru nije uvijek najsigurnija. Stoga je tijekom intervencije uvijek potrebno osigurati sigurnost od strujnog udara, kako vrstom sredstva za gašenje tako i vodeći računa o udaljenostima gašenja, tako da se ona odvija u sigurnom prostoru od opasnog napona dodira.

Što dalje od auta u slučaju požara

U slučaju požara u električnom automobilu preporučuje se postupanje kao da gori vozilo s termičkim motorom. Potrebno je hitno izaći, maknuti se što dalje od zapaljenog automobila i pozvati vatrogasce upozorivši ih da se radi o električnom automobilu. Približavanje zapaljenom vozilu i pokušaj gašenja ručnim aparatom za gašenje požara može biti vrlo opasno jer u određenim slučajevima može doći i do eksplozije ispuštenih plinova.

Koristimo kolačiće u svrhu pružanja boljeg korisničkog iskustva na stranici. Ukoliko nastavite s pregledavanjem ove stranice pretpostavit ćemo da se slažete s tim.