Auti za sirotinju pojeftinjuju 0,79 posto, za srednju klasu do 2,31 posto, a bogataši će ušićariti i 11,73 posto
ŠOKANTNO Auti od 70.000 kn pojetiniti će 700 kn, oni od 600.001 kn za 90.000 kn, a oni što stoje milijun kuna država će već od sutra naplaćivati 110.000 kn manje – još jedna mjera koja potiče uvoz rabljenih a ne novih
Napisao Igor Stažić
Vlada je na današnjoj sjednici ukinula trošarine za aute do 150.000 kn, oni između 150.001 i 200.000 kn stajati će u prosjeku dva posto manje, a najveće uštede ostvariti će kupci auta skupljih od 400.000 kn.
Već od sutra svi novi auti bit će jeftiniji. Vlada je na današnjoj sjednici odlučila kako će oni čija osnovna cijena s PDV-om iznosi 70.000 kuna, ubuduće stajati 700 kn manje, a zanimljivo je kako je odlučeno i da će, recimo auti čija je osnovna cijena s PDV-om iznosila 401.000 kn, ubuduće biti jeftiniji za 35.500 kn ili za sasvim pristojih 7,42 posto. Jednako tako, valja istaknuti i kako se najveća pojeftinjenja u postotku odnose na aute čija osnovna cijena sa PDV-om iznosi 600.001 kunu. Pogledajte tablice s izračunima u prilogu. Oni će već od ovog petka biti jeftiniji za 11,73 posto ili za točno 90.000,08 kn! Kad je o postocima riječ, najviše pojeftinjuju oni čija je osnovna cijena između 600.001 i 700.000 kn. Nominalno, najviše će pojeftiniti dakako oni najskuplji, no u postotku će njihovo pojetinjenje biti nešto niže. Tako će oni vrijedni milijun kuna ubuduće imati nižu trošarinu u iznosu od 110.000 kn nego do sada. Upravo za toliko, ili za točno 7,9 posto, država će manje naplaćivati njihovim vlasnicima, nego što je to bilo još do danas.
Naše tablice na najbolji mogući način otkrivaju koliko će iznositi pojeftinjenja, s napomenom kako ona ovise i o količini emisije štetnih plinova. Mi smo prigodom izračuna ukalkulirali za sva vozila, i dizelska i benzinska, emisiju od 129 g/CO2 po kilometru. Usprkos današnjeg priopćenja Zdravka Marića, ministra financija da se vodilo računa i o emisiji štetnih plinova, to nije točno. U odluci Vlade i dalje stoje jedne te iste obračunske tablice emisije štetnih plinova koje su bile i do sada važeće za dizelske, odnosno benzinska/plinska vozila. Uglavnom, nije se dogodilo ono što su očekivali i realisti, a kamoli ne oni najoptimističniji, koji su još do pred mjesec dana najavljivali pojeftinjenja i do 30 posto za nove aute. Kako je Vlada samo pred mjesec dana donijela odluku o novom načinu oporezivanja rabljenih auta, gdje je čak i prepolovila davanja, jasno je što se dogodilo. Ove mjere najviše idu na ruke trgovcima rabljenih auta koji će tek sada doći na svoje.
Izvjesno je kako će ove odluke hrvatske Vlade rasplamsati prodaju polovnjaka, jer nameti su na njih bitno manji nego prije. Uz sve to mogu se bez poteškoća unijeti u državu i automobili koji jedva da zadovoljavaju EURO 3 normu. Tako je moguće da se i dalje slobodno u Hrvatsku unose i auti koji su proizvedeni još daleke 1995. godine. U praksi će se događati da će Hrvatska postati još veće «smetište» starih auta iz EU. «Udomaćiti ćemo» sve neželjene i prognane dizelaše i pri tome ne vodimo ispravnu politiku obnove voznog parka, očuvanja okoliša, sigurnosnih, prometnih, zdrastvenih, osiguravateljskih standarda...
Prijedlog Ministarstva financija, a sada i odluka Vlade, zapravo nije donio ništa spektakulranog. Najveći broj automobila i u 2018. imati će tek neznatno nižu cijenu. Gotovo više od 85 posto novih auta, kupljenih u Hrvatskoj prošle godine, nije bilo skuplje od 200.000 kuna! Njihovo pojeftinjenje biti će u prosjeku na razini od 2,31 posto. Valja znati kako je od 59.000 prodanih novih auta u rukama običnih građana završilo njih jedva 15.000. Najveći kupci novih automobila u nas su državne institucije, tvrtke, privatne kompanije, institucije, renta car-ovi... Jednako tako, već nekoliko posljednjih godina buja prodaja rabljenih, a vozni nam park rapidno stari. I više je nego očigledno kako tvorci ovog Zakona nimalo ne vode računa o bitnim problemima koji su nas u samo deset godina pretvorili u državu kojom prometuju stare kante. I dok je 2008. prosjek starosti automobila u nas bio 8,7 godina, trenutno se sasvim približio starosti od 12,7 godina. Uz sve to, Zakon je napisan parcijalno i voluntaristički. Ostavio je mjesta novim korekcijama. Štoviše, Vlada je najavila nove promjene ubrzo. Već za koji mjesec Europska unija će nam nametnuti posve novi način obračuna emisije štetnih plinova. Riječ je o korekcijama s naslova CO2, gdje nas sve očekuju negativni efekti EU normativa po WLTP homologaciji. Bolji poznavatelji teme upozoravaju kako će se po novoj metodologiji emisija CO2 i drugih štetnih plinova uvećati za najmanje 25 posto. Upravo će toliko rasti i emisija CO2 po autu, a samim time, ako se ne promjene dosadašnje obračunske skale CO2, po automatizmu će se podizati i trošarine.
Koliko god se u Vladi trudili predstaviti kako idu na ruku građanima i kako su učinili ozbiljne mjere da bi auti pojeftinili i da bi Hrvati počeli kupovati više novih auta, tome jednostvno nije tako. Njihove mjere tome ne doprinose, već potiču uvoz rabljenih. Zalud su Marićeve riječi kako su ovim mjerima omogućili dostupnije nove aute. Brojke i činjenice govore kako se ništa spektakulrano nije i neće dogoditi kad je riječ o dostupnosti i kupovini novih auta. Štoviše, sad je napravljena još veća razlika koja ide u prilog trgovcima rabljenih i svima onima kojima su draži pet-šest i više godine stari uvozni polovnjaci od novih auta, koji ne vode računa o navedenim sigurnosnim i civilizacijskim standardima.
I više je nego očigledno da tvorci ovog Zakona nimalo ne vode računa o bitnim problemima koji su nas u samo deset godina pretvorili u državu kojom prometuju stare kante.