Korejsko-jugoslavenski rat. Florida se trebala zvati Sonata, a prošla je i kao Yugo Sana! Drugim riječima, kako je Hyundai "poslao" Zastavu na popravni ispit
Crvena zastava osamdesetih je bila Space Shuttle za Hyundai, a onda se dogodilo ovo. Na nekim tržištima Florida se zvala Yugo Sana.
Korejci su bili nešto brži od kragujevačke Zastave. Ali iskreno, vjerojatno ne bi bilo sasvim drugačije da se to nije dogodilo.
Napisao: Matjaž Gregorič
Osamdesetih godina prošlog stoljeća, nakon modela 750 i 101, poznatijih kao fičko i stoenka, tadašnja jugoslavenska tvornica automobila Zastava počela se više otvarati izvoznim tržištima s novim modelom Yugo 45. Kako su prodajne brojke rasle, u Kragujevcu su postajali sve ambiciozniji, pa je tako započeo razvoj modela Florida, koji je ime dobio po ohrabrujućem početku prodaje Yuga 45 u SAD-u.
Izvorno ime kojim je čelništvo Zastave željelo nazvati novi automobil bilo je - Sonata, no kasnije se saznalo da je taj naziv već zaštitio južnokorejski proizvođač Hyundai te je novi automobil postao Florida. Na nekim tržištima Zastavin najmoderniji model, koji se proizvodio pod radnom oznakom Zastava 103, zvao se Yugo Sana.
Zastavini stratezi željeli su osebujniji dizajn eksterijera nego što su mogli nacrtati u vlastitom dizajnerskom odjelu, pa su se obratili slavnom Giorgetto Giugiaru koji je u to vrijeme radio na dizajnu Fiatova modela Tipo. I tako je oblik Floride zapravo nastao na temelju jedne od odbačenih idejnih skica spomenutog talijanskog automobila.
Premijerno predstavljanje novog Zastavinog automobila bilo je pompozno, Florida je na krštenje ispraćena s velikim ponosom, jer je riječ o najskupljem modelu koji je tvornica do tada napravila. Na premijeru je bilo pozvano 150 novinara, a kada se povukao zastor s automobila, čulo se glasno navijanje i povici oduševljenja. Bio je to veliki iskorak za Jugoslaviju, pravi automobil dizajniran za devedesete, samo što tada nitko nije znao koliko teško razdoblje čeka zemlju.
U odnosu na dosadašnje Zastave, novu Floridu krasio je atraktivan izgled, prostran interijer i veliki prtljažnik. Predstavljen je kao obiteljski, višenamjenski automobil, pogodan za gradsku vožnju, kao i za duža putovanja. Na novinarski upit kolika bi bila cijena novog automobila, odgovorili su da između 13.500 i 15.000 tadašnjih njemačkih maraka.
Prilikom predstavljanja je najavljeno da će Yugo Florida biti opremljena benzinskim motorima od 1,1 do 1,6 litara i Fiatovim 1,7-litrenim dizelskim motorom. S modernim McPherson prednjim ovjesom i polukrutom stražnjom osovinom, Florida je obećavala dobra vozna svojstva, a vozač je dobio za to vrijeme prilično modernu armaturnu ploču.
Serijska proizvodnja počela je tek godinu i pol nakon predstavljanja, traka u kragujevačkoj tvornici pokrenuta je u listopadu 1988. Planirana godišnja proizvodnja bila je između 60.000 i 100.000 automobila, od čega bi 70 posto išlo u izvoz. No, ništa nije išlo po planu, a unatoč činjenici da su dobavljači komponenti bile uglavnom srpske i hrvatske tvrtke, bilo je problema u lancu nabave, a značajan problem bila je i loša kvaliteta materijala i montaže.
Nakon raspada Jugoslavije i sankcija Srbiji, sve se dodatno zakompliciralo, a proizvodni planovi postali su utopija. Osim toga, tvornica je teško oštećena u NATO bombardiranju. Godine 2000. nastavljena je proizvodnja djelomično redizajnirane Floride, a iako su se u Zastavi nadali ponovnom oživljavanju, put vrhunskog automobila završio je nakon dvadeset godina s nešto više od 30.000 proizvedenih primjeraka.