Samovozeći auti i razgovori s automobilima! Što sve možemo očekivati od MINI-ja u budućnosti? Intervju s novim glavnim dizajnerom MINI-ja
Oliver Heilmer od rujna je novi šef MINI-jeva odjela za dizajn. Od malih nogu ga je pratila želja za stvaranjem novih automobila i danas govori kako je to za njega više poziv nego posao. U ovom intervjuu nam je otkrio što mu znači dobar dizajn i koji su njegovi planovi za budućnost MINI-ja.
Što vas je nagnalo da postanete dizajner automobila?
Otkad znam za sebe sam fasciniran autima. Oduvijek sam uživao crtati aute, u početku sam dodavao spojlere na fotografije u časopisima, a kasnije sam crtao vlastite automobile i vrlo brzo mi je postalo jasno da to želim u životu raditi. Kad sam počinjao to još nije bilo etablirano zanimanje poput medicine ili prava pa su moji roditelji bili dosta skeptični, no dok sam završavao srednju školu primili su me kao pripravnika u poznatoj tvornici automobila u Stuttgartu i nakon završetka maturskih ispita odlučio sam da se time želim baviti. Iako nisam mogao niti pretpostaviti da ću danas biti tu gdje jesam.
Gdje pronalazite inspiraciju?
U suštini vučem inspiraciju iz svega što me zanima. Naprimjer muzika, volim slušati sve od jazza do hip-hopa. No naglasio bih estetiku tehnoloških proizvoda. Da pojasnim, zanimaju me svakodnevna tehnološka rješenja koja su estetski lijepo dizajnirana. Dobar primjer za to su Faema esspresso aparati iz 50-ih i 60-ih, možda ih se sjećate. Kao dječak sam bio opčinjen djedovim kombajnom, dane bih provodio vozeći se u njemu ili ga samo gledajući. Volim lijepe stvari, to ne moram posebno naglašavati, iako smatram da je ljepota subjektivna.
Što smatrate dobrim dizajnom?
Za mene dobar dizaj mora biti konzistentan i mora odražavati smisao proizvoda. Proizvod mora biti prije svega funkcionalan i trebalo bi svima biti jasno po izgledu čemu on služi. Ne mora nužno biti lijep, ali je važno da ne bude preglasan. Bitan je i element pobuđivanja mišljenja i rasprava kod ljudi, ako toga nema onda postoji opasnost od brzoga padanja u zaborav. Postoje brojni primjeri u automobila koji su spočetka dobili dosta kritika, samo kako bi kasnije inspirirali nova dizajnerska rješenja. BMW X6 je možda i najbolji primjer toga. Dobar dizajn može napraviti i netko tko i nije nužno školovani dizajner, bitan je samo smisao za estetiku. U daljoj prošlosti aute nisu dizajnirali dizajneri već zanatlije sa smislom za kombiniranje forme i funkcionalnosti. Malo je vjerojatno da su znali nešto o teorijama npr. o linearnome zračenju, površini ubrzavanja ili točkama naglašavanja. Jednostavno su našli način da ga dobro naprave.
Što Vama predstavlja MINI?
Po meni MINI utjelovljuje samouvjeren i moderan stav u kojemu za luksuz nije potrebna veličina. U MINI-ja nije bitno koliko opreme ima i koliko je skup, on je izvana uvijek kompaktan. Ljudi koji voze MINI u mojim očima uvijek djeluju kao da ga voze za svoj gušt. Naravno, ljudi žele da njihov auto odražava njihovu osobnost u nekoj mjeri, a MINI to postiže kroz fokusiranje na unutrašnjost. Mislim kako je MINI tu neprikosnoven. Stoga su vozači MINI-ja toliko vezani za svoje automobile i po tome je MINI poseban, jer je vrlo emotivan brend, a danas je to u automoto svijetu rijetkost.
Koji dio posla za dizajniranja vozila Vam se čini najuzbudljivijim?
Mi, dizajneri auta, aktivno stvaramo nešto što će ljude pratiti kroz svakodnevicu, kako danas tako i u budućnosti i stoga se uvijek trudimo dati sve od sebe u svakome trenutku svoga posla. Naravno ne možemo znati što nas sutra čeka, ali mislim kako će nam tehnološke promjene donijeti puno pozitivnoga. Saznanje kako ja doprinosim tome je sve što mi treba da me ujutro pokrene iz kreveta. Druga stvar koja mi se jako sviđa za dizajniranja je mogućnost da isprobam nešto novo i propitam neke stare stvari. Želim se moći, za nekoliko godina, pogledati u ogledalo i reći si kako sam napravio sve što sam mogao da dizajn i brend MINI poguram korak naprijed u budućnost. Očuvanje dosadašnjih postignuća, koliko god hvalevrijedna bila, me ne zanima.
Gdje vidite budućnost MINI-ja i na koje segmente ćete se kao glavni dizajner fokusirati?
Ja na MINI gledam kao na brend koji nije samo u stanju napredovati, već mora konstantno napredovati i mijenjati se. Zasada ima široku ponudu proizvoda i vrlo visoki nivo kvalitete naročito u usporedbi s konkurentima. Međutim, jasno je kako nam napredak ne može više biti čisto linearan. Neki od zadataka na koje smo fokusirani trenutačno su samovozeći automobili, električni pogon, digitalizacija i restrukturiranje poslovanja na Odjelu. No s moje strane je ključno da se pobrinem kako budući proizvodi ne bi izgubili dosadašnju prepoznatljivu MINI-jevu autentičnost, jer ovo je prije svega urbani brend na čijem imidžu se dugo radilo. Stoga budućnost MINI-ja vidim u električnim autima. Očigledno je kako se još puno toga mora napraviti glede infrastrukture, no smatram kako u bliskoj budućnosti s tim neće biti problema. Još jedna važna stvar na kojoj planiramo raditi je odnos vozača i automobila. Naši potrošači imaju poseban odnos sa svojim autima, ne bi li stoga bilo dobro kada bi u budućnosti s njima mogli komunicirati onako kako danas komuniciramo s prijateljima i obitelji, umjesto dosadašnjegapritiskanja opcija u menijima. Tu vidim veliki potencijal u kojemu bi MINI mogao biti pionir.
Recite nam nešto o električnome pogonu. Što vas najviše privlači za dizajniranja električnog auta i kako se ono razlikuje od dizajniranja auta na konvencionalna goriva?
Nama dizajnerima je nova tehnologija uvijek zanimljiva jer dodaje novu energiju i stoga može izazvati nešto kompletno novo i drugačije. Električni pogon zauzima prostor drugačije nego konvencionalni motori i stoga nam omogućava da ponovno promislimo neka dosad ustaljena geometrijska rješenja. Sam pogon je puno manji od benzinskog ili dizelskoga rješenja, no baterije zauzimaju više mjesta nego spremnik goriva, što nam daje odriješene ruke za kompletno novi dizajn glede unutrašnjega prostora automobila za budućnost. Tu MINI ima veliki potencijal.
Trenutačno radite na novome MINI-ju na električni pogon, čije je predstavljanje predviđeno za 2019. Što od njega možemo očekivati?
Mogu samo reći kako će to biti pravi autentični MINI. Drugim riječima, zadržat će MINI-jev šarm uz minimalnu dozu zagađenja okoliša. Njegova električna priroda biti će vidljiva u detaljima, odnosno i dalje će se nadovezivati na tradicionalne elemente MINI-jeva dizajna, ali ćemo u njih ukombinirati nove tehnologije. Veliku će ulogu igrati i 3D printanje, no to je sve što o njemu mogu reći u ovome trenutku, još uvijek radimo na njemu i neke se važnije odluke moraju donijeti prije nego što ću vam moći reći nešto više o tome.
Što možemo očekivati u budućnosti od MINI-ja, prije svega u samome dizajnu?
MINI se ne poziva na prošlost, koliko god bogata bila. Klasični MINI dizajn je imao specifičnan cilj i konkretnu potrebu koju je trebao zadovoljiti, zato i ima današnji status. Tu suštinu želim prenijeti dalje na buduće modele. Taj balans između tradicije i budućnosti je ono što me toliko drži u MINI-ju. S druge strane možemo reći kako MINI ima obavezu provocirati, upadati u oči. Mi smo vrlo emotivan brend i stoga se trebamo i moramo moći odvažiti raditi neobične stvari, pa makar i pogriješili ponekad. Jer na kraju se sve svodi na emocije. Za mene to više nije proizvod, već oličenje jednog urbanog karaktera koji se stalno mijenja u ritmu otkucaja grada. On predstavlja raznolikost, suštu suprotnost monokulturi. Jednom riječju, težimo otvorenosti iplaniramo u budućnosti surađivati s drugima kako bismo postigli što bolje rezultate. Ne smijemo se ograničiti samo na stvari vezane direktno uz automobile već moramo i razmišljati izvan okvira samo auta, kao što smo već napravili s MINI LIVING-om i MINI FASHION-om. Uvjeren sam kako MINI-jev brend već sad seže dalje od samih automobila i na meni je da nastavim s tim trendom.
Kako će to izgledati?
Trenutačno si postavljamo pitanje čime će MINI odskakati od konkurencije. Hoće li to biti novi dizajn krova ili heksagonalna prednja maska? Ili će dizajn unutrašnjosti odrediti vanjski izgled, s obzirom na dodatni prostor u samovozećih automobila? Ma što bude, naš zadatak je da on ostane MINI, makar se u budućnosti vozili u pravokutnim kutijama bez vozača. Nema sumnje da će nam se fokus mijenjati kroz vrijeme. Više nećemo stvarati aute nego iskustva. MINI će odskakati zahvaljujući iskustvu koje će pružati svojim vozačima. Što se tiče zatjeva naših potrošača, na tome području ne očekujemo velike promjene, oni žele biti stalno u koraku s vremenom i očekuju to isto od nas, moramo pažljivo pratiti njihove potrebe i na vrijeme ih ispuniti kako bismo mogli imati što bolju interakciju sa svojim automobilom. Uzmimo povezanost s automobilom, naprimjer. Nije samo stvar u veličini ekrana, već i u emotivnoj povezanosti s vozilom, glavni problem koji se tu javlja je komunikacija s vozilom i na tome intenzivno radimo. Ideja je fokusirati se prvo na estetiku i općenito formu same komunikacije, a tek onda se baciti na tehnologiju koja će to podržati. Tu vidim veliku priliku, koja je isto tako veliki izazov. Imamo šansu utabati sami sebi novi put.