REVOLUCIJA U BARCELONI: Krenula je suverena Kona
UPRAVO VOZIMO: HYUNDAI KONA Danas su se u Barceloni trebali dogoditi revolucija i proglašenje neovisnosti Katalonije, no umjesto toga uslijedila je nova odgoda, ali ne i svjetske promocije maloga crossovera koji je prve kilometra zarolao upravo na mjestu gdje se pokušava stvoriti država
* Peter Schreyer došao je iz Volkswagena i zaslužan je za izgled, Albert Biermann 32 godine bio je u samom vrhu najrazvijaknijega BMW-ova M odjela i njemu mali crossover zahvaljuje na mehanici i ovjesu – sve su to atributi zbog kojih se moraju zabrinuti Nissan Juke, Opel Crossland X, Citroen Aircross...
* Britanske novine su nakon prvih probnih vožnji Kone po Kataloniji napisale kako je to u ovome trenutku najbolji mali crossover koji se da nabaviti – složili bismo se uz ogradu kako cijena najjačega benzinca 1,6 sa 177 "konja" u nas nije nimalo privlačna zbog trošarina.
Barcelona je danas u znaku sudbonosne odluke Carlesa Puigdemonta, koji se mora izjasniti je li mislio ozbiljno kad je krenuo u proces osamostaljivanja Katalonije. S nešto manje dramatike po ulicama glavnoga katalonskog grada prve kilometre zarolala je Hyundai Kona. I dok je predsjednik Katalonske vlade točno u 10 sati obznanio kako iznova odgađa proglašenje neovisnosti Kona je rođena!
Kud svi tud' i Hyundai! U trenucima dok rapidno pada prodaja konvencionalnih karoserijskih oblika, poput karavana, kabrioleta, SUV-ova, a i limuzina, jedini segment koji raste je segment crossovera. Rasprostrli su se od visoke srednje klase pa evo i do relativno malene, stasale na takozvanome B segmetu. Može li Kona, kao posve nova pridošlica, pomutiti vodu u kojoj već neko duže vrijeme odlično plivaju Nissan Juke, Renault Capture, Peugeot 2008...? Može li mali korejski crossover ravnopravno u utrku s jednako tako posve novima u ovome segmetu, sa Seatom Aronom, Citroenom C3 Airccrossom, Opelom Crosslandom? Što reći tek na konkurenciju unutar kuće, na još jednog «newscomersa», na Kiju Stonic? Odista, ljuta se bitka ne bije samo među kompaktnim croosoverima gdje stoluje već 11 godina Nissan Qashqai, koji je u međuvremenu dobio 20 ljutih rivala! Po istome scenariju ova se borba preselila svom žestinom i u klasu iznad, a i u ouj u kojoj dominiraju auti dugi približno 4,2 metra. Formula je ista. Odignuti ih od zemlje, vozača smjestiti na visoku, kraljevsku poziciju, hiniti terenske odlike, pružiti nesvakidašnje puno prostora u unutrašnjosti i prtljažniku... Recept je to koji je trenutačno najčešće u upotrebi. I nije nimalo neobično što su i na Dalekom istoku odlučili krenuti istim stazama. Konceptualno da, ali dizajnerski Kona je simbol posve novoga, modernističkog Hyundaija koji dokida temeljene vizualane dodirnice s postojećim modelima. Upravo zbog navedenoga Kona je vjesnik jednoga sasvim novog doba i u nju se polažu velike nade. Razigrana, lepršava, drukčija, modernija, izazovnija... i moglo bi se tako redati u nedogled jer upravo na njoj počiva teret strateškoga cilja ove korejske megakompanije, da do 2020. postane najprodavaniji dalekoistočni automobilistički brend u Europi. A ni globalni Hyundaijevi ciljevi nisu skromni, Zajedno s Kijom već je među prvih pet najvećih svjetskih proizvođača, a i tu je njegov cilj biti na podiju. Rođenje Kone okruženo je samo dobrim vibracijama. Mislilo se i o najsitnijim detaljima, dakako ponajprije se vodila briga o kvaliteti, učinkovitosti, zabavi, funkcionalnosti, upravljivosti, ali znajući da dobra priča najbolje prodaje korejski su meštri umiješali u svoj kolač apsolutno sve potrebno da on bude slastan. Od činjenice da su za njen izgled odgovorni možda i najumješnjiji njemački dizajneri svih vremena kojima dirigira u Kiji i Hyunadaiju Martin Schreyer, isti onaj dizajner koji je osmislio, između ostalih, Audi TT, A6, A3, VW Golf (1997), Beetle, Kia Ceed, Sportage, Hyundai Tucson. I tu nije kraj njemačkom utjecaju. Nakon punoga desetljeća magičnog njemačkog dizajnerskog utjecaja Korejci su slično odlučili i s mehanikom i ovjesom. Pred koju godinu doveli su i Alberta Biermanna. Riječ je o prebjegu iz BMW-a, o bivšem inženjeru u čuvenome sportskom Odjelu M! Prvo je u Seulu osovio i stabilizirao veliki crossover Tuscon, a i Kiju Sportage. Zatim se dohvatio kompaktnog i30 i sportive N, a naposljetku i Kone! I ovdje mu je bila ideja da Kona ima savšeno ležanje, da tiho i meko upija i najveće neravnine na cesti. Tako što rijetko se viđa u ovoj klasi malih crossovera. Biermanu je to uspjelo. Uza sve to najajči model s benzincem 1,6 sa 177 "konja" dolazi s pogonom 4 x 4. Malokoji konkurent to ima u klasi - 18 colni kotači, niskoprofilne gume, plinski amortizeri sprijeda i straga, multilink (McPherson) sprijeda i njegova svojevrsna inačica straga… S Konom je mogoće i preko većih rubnjaka, žestokih ležećih policajaca, a i s onome bez pogona 4 x 4 da se po makadamu. GMT je 17 centimetara visoko od tla. Pravi je to recept koji rezultira udobnošću i odličnim voznim mogućnostima. Upravo su ovjes i držanje podloge nešto čime Kona izbija u prvi plan. Oni koji ne poznaju ponajbolje scenu dobro znaju kako i puno veći proizvođači, poput Opela i Volkswagena, čak i u Golfu i Astri koriste straga polukrutu osovinu. Koliko god su danas prioriteti drukčiji, makoliko u prvi plan izbijaju zabava te aktivni i pasivni sigurnosni sustavi, za Konu se mora kazati kako je najbolja baš na konvencionalnim, tradicionalnim automobilskim atributima. No što je zapravo Kona? Kona su prekrsana pješčana plaža i okrug na romantičnim Havajima. Sve to lijepo je upakirano i iznenađujuće dobro i skladno.
OK, nije Hyundaiju baš sve išlo 100 posto dobro. Pošla je po zlu jedino ideja da se i na portugalskom i brazilskom tržištu zove Kona. To nije prošlo, jer kona je na portugalskom naziv ženskoga spolnog organa. Slične je muke imao i Mitsubishi s Pajerom na španjolskom govornom području, jer nije imalo smisla nazvati ga po muškome spolnom organu. Imena luda nalaze se katkada svuda, a ni Ford nije bio baš najsretniji s nazivom Kuga na južnoslavenskim govornim područjima. Šalu nastranu, no ako su to najveći Konini problemi onda su joj vrata raja otvorena!
Novi dizajnerski pristup u Hyundaiju donio je Koni žmigavce iznad svjetala i uza sami rub poklopca motora – posve je to nova korejska oblikovna intrepretacija. Tako što Koni daje agresvnost, no Schreyer se potrudio preostalim linijama umiriti ovaj crossover. Nije nasjeo na pretjeranu dinamičnost i robusnost koju je prenaglašeno inaugurirao Nissan Juke. Skladan je to crossover koji nije otišao u krajnost, ali koji je jednako tako temeljito prekinuo s dizajnerskom logikom koju je imao njegov, nazovimo ga uvjetno - prethodnik, i20! Moderan je to automobil koji zapravo i ne iskače previše i koji će se za svoje mjesto pod suncem boriti esencijalnim, pravim voznim, funkcionalnim, sigurnosnim i infotainment atributima. Jedna od najvećih Koninih vrlina je njena ekstremno velika prostranost. Juke joj nije ni do koljena, posebice kada je riječ o prostoru na stražnjoj klupi. No unutrašnjost nije toliko razigrana i posebna kao njena vanjština. Nema tu nekih većih iznenađenja. Pomalo neobično, jer za očekivati je bilo i nešto više futurizma u interijeru.
Kako god, u Hyundaiju su se odlučili za polagan i miran ulazak u jedan sasvim novi segmet. Puno mirniji od pokušaja Katalonaca da nakon stoljeća zajedniškog života u španjolskoj monarhiji napokon ostvare svoju neovisnost. Mirna vožnja po uzavrelnim katalonskim prometnicama isključila nas je iz tamošnjih dnevnopolitičkih i sudbonosnih odluka. Kona predstavlja onaj bolji dio života, gdje je malo problema a puno uživancije. Ukratko, Kona nije donijela ništa spektakularno, ništa što već nije viđeno u automobilističkom svijetu, no kad je riječ samo o Hyundaiju onda je to njegovo ogromno približavanje vladajućim trendovima. I malo je toga napravljeno krivo. Uza sve to nudi možda i najviše kod ovjesa. Dalo bi se cjepidlačiti s kakvoćom ugradbenih materijala, posebice u unutrašnjosti, ali za auto koji će se dati s 1,0-litrenim turbakom s tri cilindra i sa 120 "konja" i moći nabaviti po cijeni od 119.900 kuna naviše te sa svom silinom bogate osnovne opreme, ne može se kazati da nije za razmisliti. Kone koje vozimo odreda su do maksimuma nakracane opremom i izgledaju na 18-colnim kotačima poput lijepih žena na štiklama. Prema prvim informacijama, tako dobro opremljene Kone stajat će približno i do 143.990 kuna s istim agregatom, a sa 1,6-litrenim benzincem sa 177 KS njegova cijena zbog hrvatskih poreza skače na vrtoglavih 207.990 kuna. Dizelske izvedbe zasada nema, a očekuju se na proljeće sljedeće godine. U međuvremenu stiže i električna Kona, osovljena na posve novu, drukčiju platformu. Manje je znano kako bliski Kijin rođak Sonic dijeli s Konom puno manje komponeti nego što se to na prvu može pomisliti. Više su si bliski Opel Crossland X i Citroen Aircross, nego što su to Sonic i Kona. Kia zasada koristi i dijeli mehaniku, plaformu i ovjes kakav se koristi u Kiji Rio i Hyundaiju i20. Ne treba vam tu prevoditelj da shvatite kako je upravo Koni pripala čast da servira posve novu, napredniju tehnologiju. Kona donosi i odlične kočnice. Iza imena AEB krije sa samostalni kočni sustav koji uz pomoć kamera i radara otkriva kritične situacije i zaustavlja vozilo ovisno o prepreci. Razlikuje pješake od vozila, a signalizira zvučno i vizualno. Djeluje već i pri brzinama od 8 km/h. Sastavni je to uređaj najopremljenijega modela koji nosi oznaku LOVEit&GRIPit, no dostupan je, baš kao i velika količina druge aktivne sigurnosne opreme, i kao dodatni paket u jeftinijim izvedbama.
U seriji Kona nudi 5-inčni središnji displej (monokromatski), na kojemu se iščitavaju sve operacije, pa tako i povezivost s androidima i smart telefonima. Tu su i standardni priključci AUX i USB. Dodatna je oprema 7-inčni zaslon, a postoji mogućnost dodatne ugradnje i 8-inčnoga zaslona u boji i trodimenzionalnih zemljovida, a sve to i uz jamstvo nadogradnje softera punih sedam godina (servis Live). Redovito jamstvo je pet godina.
Za ovu godinu Hyundai u Koni nudi isključivo dva benzinska turboagregata. Manji je trocilindrični turbak T-GDi s obujmo jednu litru, koji "ispucava" 120 "konja" (175 Nm) koji se odlično nose s Konom. Naša iskustva s većim i30 i omalenim agregatom baš i nisu bila najbolja. Dobra je odluka i kombinacija sa šesterostupanjskim ručnim mjenjačem, što itekako doprinosi ekonomičnosti vožnje. Mnogi konkurenti i dalje nude u ovoj klasi petostupanjski mjenjač. Uza 16-colne kotače emisija CO2 je samo 117 g/km, a uza 18-colne ona iznosi 125 g/km. Jači benzinac nudi se i s automatskim mjenjačem sa sedam stupnjeva prijenosa i dvije spojke. Proizvodi ozbiljnih 153 g/km CO2 što u nas rezultira velikom trošarinom koja iznosi 29.000 kuna i stavlja ovu kombinaciju u izrazito nepovoljnu situaciju. Usporedbe radi, slične kombinacije s automatskim mjenjačem, Seat Arona DSG, Citroen Aircross X i Opel Crossland X bitno su "čišći" (114 odnosno 129 g/km), no imaju i bitno manje "konja" (i -30 KS), a ne nude ni mogućnost pogona na sva četiri kotača.
NE POSTOJI OPREMLJENIJI U KLASI
Cijenom isti, opremom bogatiji nego konkurenti
Već početni paket opreme DRIVEit nudi metalik boju, ESP, sustav pomoći pri kretanju uzbrdo, tempomat, upravljanje audiouređajem komandama na upravljaču, sustav upozorenje prelaska preko pune crtee, sustav upozorenja na umor vozača, upravljač presvučen kožom, LED dnevna i pozicijska svjetla, uzdužni krovni nosači, svjetla za maglu... Da nije kojim slučajem tako dobro "obdaren" dodatnom opremom bila bi upitna njegova cijena. Približno stoji jednako kako novija konkurencija, no nudi već u startu više opreme.
CIJENA OSNOVNOGA MODELA:
1.0 T-GDI 120 KS 119.900 KN (trošarina 9137 kn)
1.6 T-GDI 177 KS 207.990 KN (trošarina 29.893 kn)
Kona na struju dogodine
Vrlo skoro svjetsku će promociju doživjeti i model s pogonom na električnu energiju. Od dostupnih informacija bitno je kazati kako će se «zidati» na posve novoj platformi, a sve kako bi se efikasnije iskoristio prostor predviđen za baterije. One će imati kapacitet 64 kWh i navodno jamčiti autonomiju čak za danas nevjerojatnih 500 kilometara. Želja je proizvođačeva konkurirati Chevroletu Boltu, Opelu Amperi, Tesla Modelu 3... Zanimljivo je kako će Kona imati isti motor kao i Chevrolet, onaj s 204 konjske snage, a isti će im biti i dobavljač baterija, LG Chem.