WRC u Zagrebu prvi i posljednji put u benzinskoj raskoši, već od 2022. stiže elektrifikacija i hibridi
Želite li uživati u "kraljici" automobilističkog sporta "WRC Rally Croatia 2021." jedna je od posljednjih prilika za tako što. Stoga, tko rasne kompaktne benzince obožava već od četvrtka na brzince u okolici Zagreba, sa startom ispred ZG fontana! WRC će već dogodine zamijeniti trkaći automobili klase Rally1 opremljeni hibridnim pogonskim sustavima. Timovi zadovoljni kompromisima, odgođen start testiranja, natjecatelji iz kraljevske WRC automobilističke klase podijeljeni. Zagreb jedna od posljednih stanica na kojima će se voziti rasni rally, kakav već dugo znamo. Od sljedeće godine i za manje od 10 utrka zamijenit će ih hibridni pogon
Elektrifikacija u moto-sportu već neko vrijeme nije nešto revolucionarno ili tabu. Takozvani KERS sustav za oporavak kinetičke energije ušao je u Formulu 1 već 2009. godine, a od tada su uvedene neke isključivo kategorije električnog moto sporta, poput Extreme-E, Formule E i, posljednje, ali ne manje važno, električnog putovanja e-TCR prvenstvo automobila. Međutim, do sada nije bilo trkaćih automobila s (plug-in) hibridnim pogonskim sklopom na najvišoj razini.
To će se uskoro promijeniti. Kao što smo nedavno izvijestili u najavi skupa za WRC Svjetsko prvenstvo u Hrvatskojm koji će se održati ovog vikenda u okolici Zagreba, sljedeće godine na snagu stupa novi propis o trkaćim automobilima vrhunske klase, koji također predviđa uvođenje elektrificiranih pogonskih sklopova. Ovim će FIA ispuniti svoje obećanje od 2019. godine, a sve tvorničke momčadi koje se već natječu u reliju također se slažu s novim pravilima: Hyundai, M-Sport (Fordov polu tvornički tim) i Toyota.
Nakon dugih pregovora, gdje je FIA djelomično sufinancirala razvoj hibridnog seta, njih troje službeno su potvrdili svoje sudjelovanje u sljedećoj (premijernoj) sezoni prvenstva ili u novoj najjačoj klasi Rally1 (i tada barem do 2024., čime se povećava šansa za uspjeh spomenute klase), s time što je Hyundai potvrdio da će se natjecati s automobilom temeljenim na nedavno predstavljenom i20 N. Toyota i Ford, s druge strane, još nisu progovorili o toj temi, ali od njih se očekuje zastupljenost u Yarisu i Ford Fiesti (ili Pumi).
U Fordu su prije nekoliko dana počeli sakupljati prve testne kilometre, koje je trkač Matthew Wilson odradio na asfaltu i u šumi, a istodobno su rekli da je automobil "vrlo impresivan". Njegov otac i vlasnik M-Sporta, Malcolm Wilson, rekao je da su testovi još u povojima, da su prešli samo nekoliko kilometara, ali da i dalje dobro napreduju s razvojem. Međutim, vjerojatno će doći do još nekih kočnica u razvoju, jer su nedavno zatražili od dobavljača hibridnih sklopova, Compact Dynamics iz Njemačke, da im vrati sve sklopove jer su pronašli kvar na jednoj od baterija. Čak i inače, timovi su setove dobivali s odgodom od nekoliko tjedana. Compact Dynamics i austrijski Kreisel (baterijski dio) razvili su sustav prema zahtjevima FIA-e, jedan od uvjeta bio je da može vrijediti najviše 100.000 eura!
Kao što je prije nekog vremena otkrila Međunarodna automobilska federacija (FIA), nove će trkaće automobile pokretati kombinacija 1,6-litrenog benzinskog motora (tj. GRE) i hibridnog pogonskog sklopa. Potonji bi trebao biti postavljen na stražnju osovinu ili odmah uz nju, a sastojat će se od 3,9-kilovatne baterije, pretvarača i elektromotora snage 100 kilovata.
Savez još nije objasnio kada će i kako će novi trkači koristiti električni pogon. Prema nekim neslužbenim informacijama, novi set koristit će se u gradovima, Yves Matton, a direktor natjecanja, s druge strane, dao je naslutiti da bi se u tu svrhu mogli uvesti pojedinačni odjeljci, gdje bi si posade mogle pomoći u iznimnim e- okretni moment motora, naravno, morat će se pronaći dobra strategija kada i kako, jer je opskrba energijom prilično skromna.
Sigurnost je ključ svega
Međutim, nisu svi oduševljeni novitetom ili, točnije, dvosmislenošću oko toga kada, kako i gdje će biti moguće koristiti električni sklop. Među glasnije protivnike noviteta ubraja se Hyundaijev trkač Thierry Neuville, koji je nedavno izrazio sumnju da bi dodatnu snagu mogao iskoristiti u nekim brzinskim ogledima (konkretno u Finskoj), jer staza to jednostavno ne dopušta.
S druge strane, trkač M-sporta Teemu Suninen rekao je da bi dodatna snaga dobro došla u Finskoj, a rezerve vidi i na drugim skupovima, poput onih u Turskoj i na Sardiniji. Dodaje da hibridizacija pomaže u smanjenju troškova razvoja novih trkaćih automobila, što bi dugoročno moglo privući nove proizvođače, čineći reli još zanimljivijim.
Uvođenje plug-in hibridnih pogonskih sklopova (usput, očekuje se da će hibridizacija utjecati i na ostale trkaće klase, prvo klasa Rally2, gdje će trkači dobiti blage hibride, očekuje se 2023. godine) nije jedina promjena koja će pogoditi novu utrku automobili. Naime, u želji organizatora za većom sigurnošću dobit će i jedan sigurnosni kavez koji su razvili u FIA-i (izradio ga je svaki proizvođač sam).
Također, novi trkaći automobili u želji za smanjenjem troškova (ciljana cijena automobila trebala bi biti 500.000 eura) bit će pojednostavljeni više od trenutnih automobila klase WRC, a cijena bi trebala ostati na istoj razini - unatoč ugradnji hibridnog sklopa. Podvozje će biti manje snažno (kraći hod amortizera i opruga) i manje izdržljivo, mjenjači će biti petobrzinski, središnji diferencijal će biti eliminiran, aerodinamika pojednostavljena, kočnice više neće biti hlađene tekućinom. Zanimljivo, očito je Zagreb jedna od posljednih stanica na kojima će se voziti rasni rally, kakav već dugo znamo. Od sljedeće godine i za manje od 10 utrka zamijenit će ih hibridni pogon.