Ono što je Mini među benzincima to je nova Mazda MX-30 među "strujićima" - TEST + FOTO GALERIJA
Fensi Mazda s pogonom isključivo na struju stiže među posljednjima, no zato je posebna. Ni jedan električni, a kompaktni auto nije tako "skockan" i "zbigecan", gotovo kao premium električni Jaguari i Audiji. Ni jedan on njih ne izgleda tako dobro, a najsličnije konvencionalnim autima. S baterijom od 35,5 kWh i sa 143 KS (105 kW) lovi približno 200 km. Za napuniti je potrebno je približno 40 minuta, ako se koristi brza punionica istosmjernom strujom sa snagom napajanja do 50 kW. S uobičajenim punjačem izmjeničnom strujom (22 kW), punjenje će trajati do 4,5 sati, a na kućnoj mreži (7,3 kWh) 14,3 sati... Stražnja vrata otvaraju se suprotno od prednjih, pa MX-30 nema B-nosač, zgodno i atraktivno rješenje koje je koristila i Mazda RX-8
Kreiranje električnog automobila nije nimalo jednostavan posao. Premda su mehanički sklopovi neusporedivo jednostavniji, jer nema diferencijala, mjenjača i čitavog niza sklopova koji su standardni u automobilima pokretanim konvencionalnim motorima, koncepcija je zapravo dijametralno suprotna. Inženjeri navikli na stvaranje klasičnih automobila tek se moraju naviknuti na zaokret u filozofiji. Naime, mi koji detaljno pratimo zbivanja u automobilskoj industriji već iz aviona možemo vidjeti koji je automobil u startu osmišljen za ulogu električara, a koji je do postao zaobilaznim putem. Oni kojima je genetski kod prilagođen struji uglavnom su neusporedivo bolji, funkcionalniji i u svakom pogledu upotrebljiviji. Primjerice, električni Volkswagen Golf nikad neće biti niti približno dobar električar kao što je Golf dobar u konkurenciji automobila s klasičnim motorima. I to samo iz jednog jednostavnog razloga – on koncepcijski nije osmišljen za ugradnju potpuno električnog pogonskog sklopa. Kad otvorite haubu, ugledat će te elektromotor kompaktnih gabarita, dok će sa svih strana uokolo zjapiti prazan i neiskorišten prostor. Tesla Model S je s druge strane u startu osmišljena kao električar pa primjerice nudi dva prtljažnika. Jedan je na standardnom mjestu, a drugi se nalazi ispod prednje haube, dok se sve bitne komponente potpuno električnog pogonskog sklopa nalaze na drugim mjestima. Elektromotori u kotačima, baterije u podnici…
Mazda MX-30 gabaritno i dizajnerski nudi koktel modela CX-3 i CX-30, dok nazivlje posuđuje od legendarnog MX-5, vrata od RX-8… Dakle, Japanci su pokušali spojiti sve ono u čemu su jako dobri i stvoriti magnetsko privlačan i upotrebljiv kompaktni električni crossover. U tome su u dobroj mjeri i uspjeli. Ime je atraktivno, stražnja vrata koja se otvaraju suprotno od prednjih također privlače pažnju, makar je to isto rješenje koristio i BMW i3, KODO dizajn u posljednjoj iteraciji izgleda bolje nego ikad, ali na kraju ipak nedostaju neke stavke za jamstvo tržišnog uspjeha.
Više o Mazdi MX-30 u novom tiskanom izdanju START koji uskoro stiže na kioske