Twingo E po ljeti troši 12 kWh, a po zimi i 24 kWh na 100 km, oni s većim baterijama znaju po hladnom vremenu trošiti i 3 x više
Je li zimi domet električnog automobila doista manji? Itekako... Ljeti Twingo E s baterijom od 24 kWh zna prevaliti i 220 km, a zimi katkada i samo 110! Kod auta s većim baterijama i anomalije su još veće! Što su niže temperature to im potrošnja rapidno raste. Najveća je greška ako automobil ne zagrijete putem daljinskog, još dok vam je prikopćan na kućnu utičnicu!
Automobili na baterije doista su 'prihvatljivi' za zimske uvjete i tada je domet nešto manji. Nerijetko i osjetno manji. Upalite li većinu potrošača autonomije se za hladnijih dana može i prepoloviti.
Zimska snježna idila brzo se može pretvoriti u vrlo stresnu situaciju na cesti. Zagušenja, snijeg i led na cesti, niske temperature, nepredvidivi uvjeti, dostupnost goriva,… sve to može značiti veliki stres za vozača. Međutim, ako se radi o (akumulatorskom) električnom automobilu, stres može biti još stresniji. Niske temperature i zimski uvjeti stvarno utječu na domet automobila. To je područje koje najviše zanima, uzbuđuje i uznemiruje vozače.
Utjeću li niske temperature na autonomiju elektro automobila?
Naravno. Pri niskim temperaturama usporava se kemijska reakcija koja stvara električnu energiju, tako da je raspon, naravno, kraći. Ubrzava se i samopražnjenje baterije. I kao što čovjeku treba određena 'radna' temperatura, potreban je i automobilski akumulator. Općenito, idealno radno područje je između 20 i 25 stupnjeva. I zbog toga baterija troši nešto energije kako bi se zagrijala barem do najniže granice optimalne temperature. A pri stvarno niskim temperaturama morate računati na još sporije punjenje baterije. Ne radi se samo o punjenju na punionicama, već i o smanjenoj učinkovitosti regeneracije tijekom kočenja, što se naravno odnosi i na plug-in hibride.
Američki autoklub prije dvije godine proveo je istraživanje. Stručnjaci su otkrili da samo hladnoća (recimo minus šest, kao u istraživanju) može skratiti domet za 12 posto. No, kao što je rečeno, dodatni potrošači mogu znatno više doprinijeti skraćivanju dosega. Na primjer, klima uređaj, grijanje sjedala, volan, grijanje prozora, retrovizora,… To može značiti i do 40 posto kraći domet! Potrošnja se tako značajno povećava u vremenu vožnje na kratkim gradskim putovanjima (čak i od 50 posto), kada se baterije i unutrašnjost iznova moraju zagrijavati na određenu temperaturu. Mokri kolnici, mulj, možda čak i snijeg na cesti - sve to opet povećava potrošnju, jer kotači gube trakciju, puno energije odlazi u ništa, nešto se gubi čak i kada guma mora istisnuti vodu i snijeg, kašu….
Kako uštedjeti?
Prije svega, automobil ili unutrašnjost i baterije potrebno je zagrijati tijekom punjenja na konektoru, što se lako može pratiti putem aplikacije na pametnom telefonu. Po mogućnosti, električni automobil treba parkirati preko noći u garaži. Prilikom zagrijavanja uključite grijanje sjedala i/ili upravljača jer to troši znatno manje energije od uključivanja klima uređaja. Po potrebi strogo uključite ostale potrošače. Ako je moguće, vozite u Eco načinu rada, oporavite se što je više moguće, provjerite tlak u gumama (koji pada u hladnim danima). A ugradnja toplinske pumpe brzo će se isplatiti ako vozite svaki dan.
A urbana legenda koja kaže da bi se putnici u automobilu na električni pogon mogli smrznuti u dugom zastoju ipak je samo priča za malu djecu. Grijač ili klima uređaj koristi maksimalno između 2 i 3 kW/h (čak i manje) kako bi automobil održavao na ugodnoj temperaturi od 20 stupnjeva. I izračunajte što to znači s baterijom od 50 kilovata...
Zbog sigurnosti nikada ne štedite na struji
I naravno – bez obzira na potrošnju, ni u kojem slučaju ne odustajte od sigurnosnih značajki, poput zimskih guma (koje su teže i s većim otporom – radije birajte naplatke i gume manjeg promjera koje su lakše). Nemojte odustajati od odleđivanja retrovizora ili paljenja svjetala, kao i od odleđivanja vjetrobrana,... No, modu regeneracije postavite (gdje je to moguće) na najnižu moguću razinu kako biste spriječili klizanje kada pustite 'akcelerator' ' pedala. Čak će vam i vožnja u teškim zimskim čizmama i debelim rukavicama, prije ili kasnije odnijeti više nego što donosi.