Priča o Domagoju Đukecu, koji je nedavno postao jednim od ključnih ljudi u BMW-u, jedan je od onih koji dokazuju kako se marljivošću, pameću i talentom može do samih vrhunaca. Punih sedam godina on je bio taj koji je diktirao izgled prestižnih limuzina, kompakata, SUV-ova, s prepoznatljivim plavo-bijelim propelerom na maskama najizazovnijih vozila. Od 1. studenog više nije na čelu tima zaduženoga za vanjski dizajn BMW-a, ali ne zato što šefovi nisu bili zadovoljni njegovim radom. Unaprijeđen je za prvog čovjeka Odjela i, brenda o kojemu ovisi budućnost bavarske kompanije. Istovremeno, Domagoj Đukec odsad je odgovoran za vanjski izgled svih BMW M modela.
Oko BMW-ova brenda “i“ okuplja se najbolja moguća ekipa inženjera, konstruktora, programera, dizajnera, kibernetičara, marketinških i stručnjaka za infotainment… Njihov cilj je dokazati kako novokomponirani proizvođači auta moraju još puno naučiti o osnovama ovoga biznisa, prije nego što se okite titulama vrhunskih proizvođača.
Istovremeno, Tesla je nevjerojatnom agresijom prvo fascinirala američko tržište, a posljednjih nekoliko godina pokazala je i Europljanima da su oni ti koji dominantno nose razvoj svjetske e-mobilnosti. Iz Münchena stiže odgovor.
Oni naprosto ne žele da im se dogodi sudbina Nokije, Ericssona, Motorole…, koji su postali kolateralne žrtve nevjerojatne ekspanzije i poslovne agresije Microsofta, Applea, Alibabe, Facebooka, Ubera… Naprosto su im preko noći preoteli know how, posao i tržište.
Sve su to novosti koje su preko noći postale stvarnošću hrvatskoga dizajnera koji se rodio u Frankfurtu. Jedan je od onih u Odjelu čija je zadaća da BMW i s novim i inovativnim tehnologijama, s alternativnim pogonima i obnovljivim izvorima energije pripremi za industrijsko-tehnološki obračun stoljeća - konvencionalnih proizvođača auta protiv novokomponiranih biznis-predatora. Sve su to okviri unutar kojih se iz dana u dan vode sve žešći obračuni, koji preko noći postaju glavnim poligonom gdje se vodi tehnološki rat. Domagoj je sada na čelu dizajna cijele marke unutar BMW grupacije. Rame je uz rame sa šefovima oblikovanja u BMW-u, Miniju, Odjelu M i Rolls Royceu. Uspjeh je i veći znamo li kako je BMW najnaprednija marka automobila na svijetu. Gotovo nepoznat u Hrvatskoj, gdje tek stiže na tržište, u svijetu je “i” prisutan od 2013. Do danas je prodano više od 100.000 “i” automobila, pa je BMW tako postao najuspješniji proizvođač elektroauta u povijesti. Za razliku od razvikane Tesle i hvalisavog Elona Muska, Nijemci grade BMW sustavno i na izvrsnim temeljima. Javnosti je nepoznato da model Tesla proizvodi više CO2 nego BMW M5 zato što Tesli ugljični dioksid i dušični oksidi ne izlaze iz auspuha, kao u M5. Većina nije svjesna kako i proizvodnja struje dominantno zagađuje, a nerijetko je i vrlo riskantna. Voziti se u autu na struju je cool, ali se električna energija proizvodi upravo iz fosilnih goriva.
BMW je odlučio to promijeniti. Na čelo je postavio novog direktora dizajna, našega Domagoja, i razvija novu gamu. Tu sigurno nije kraj napredovanju dizajnera koji je karijeru započeo u Volkswagenu, a zatim je sedam godina unosio revolucionarne novine u Citroenu. Jednako toliko odradio ih je dosad u Münchenu a, kako stvari stoje - pred njim je iznimna karijera. Vrata su mu širom otvorena u vrhu poslovne piramide BMW-a i sasvim je izvjesno kako svoje korporacijske limite još nije dosegao.
Točno u podne stigao je u Bavaria restoran, u Welt centru BMW-a u Münchenu, na davno zakazani intervju. Sva povijest ove kompanije prikazana je u raskošnome muzejskom prostoru, no iako je bilo puno toga za vidjeti, morali smo prekinuti razgledavanje zbog susreta s Domagojem.
Kad smo se dogovarali o intervjuu, u razgovoru o temama ponudili ste nam intrigantan naslov - Đukec protiv Tesle!
Ne protiv Nikole Tesle, ali da protiv Tesle, proizvođača auta s pogonom na struju, koji se pokušava ugurati u industrijsku automobilističku kremu. Ta agresija nema temelja u onome najvažnijem - kvaliteti i pouzdanosti. Tesla na krilima euforije elektropogona te velikih američkih dotacija uspješno dovodi u zabludu mnoge. Puno će vremena proći dok proizvođači auta, poput Tesle, dostignu BMW, Toyotu, Mercedes, Audi…
Zašto Tesla ne pripada krugu proizvođača koje ste spomenuli?
Tesla je danas prije svega modni hit koji na račun visoke senzibiliziranosti ekološki osviještenih kupaca, nevjerojatnih državnih poticaja te, budimo iskreni - i odlične ideje… pokušava u nekoliko godina preskočiti sve što smo mi radili cijelo stoljeće. Daleko bi nas odvela priča o tome tko danas proizvodi ekološki čišća vozila. Tvrdim kako je pojedinačno BMW M5 čišći auto od Tesle S.
Možete li nam to još pojasniti?
Još je Jeremy Clarkson u Top Gearu demaskirao histeriju koja se događa s uvođenjem auta na elektro i hibridni pogon. Na kružnoj stazi podvrgnuo je testu BMW M3 i Toyotu Prius. Rezultati su bili poražavajući. Naš je auto prosječno trošio 16,7 litara na 100 km, a Prius je bio neznatno rastrošniji. Upravo kroz ovu malo prenaglašenu usporedbu lako se uočava kako tu još mnogo toga nije razjašnjeno. Kad znate da se u velikoj mjeri struja proizvodi iz fosilnih goriva, da se i vjetroenergane koriste naftom, onda se morate zapitati o čemu je tu riječ.
Koja je Vaša definicija odnosa s proizvođačima koji pompozno predstavljaju aute budućnosti pogonjene strujom, a prije nekoliko godina ništa o ovoj industriji nisu znali?
Budućnost nije u suprotstavljanju takvih kompanija tvrtkama koje imaju stoljetnu tradiciju. Nije dobro da Google proizvodi aute, a ne koristi se provjerenim iskustvima automobilske industrije. Pogledajte sve te aute koje rade još do jučer no name kompanije u autoindustriji. Teško se one mogu mjeriti s etabliranim proizvođačima. Činjenica je da oni donose nove tehnologije i nove impulse, ali i mi želimo i time ovladati. Predatorski princip preuzimanja nije poželjan. Najbolje bi bilo kad bi se međusobno razmjenjivala iskustva.
Kakav je to zapravo “i” brend i koje su vaše najvažnije zadaće?
BMW i predstavlja antipod BMW-u M. To su dva ekstrema karaktera BMW-a. Iza svega stoje potreba za inovacijama i inkubator novih ideja. BMW i predstavlja vrhunac tehnologije efikasnosti Grupe BMW. Nekada se govorilo da će električni auti revolucionarizirati siluetu auta jer neće imati ogroman motor oko kojega se oblikuje karoserija.
Da, ali stvari su se promijenile. I električni auti imaju velike motore, ali električne. Tu su i hladnjaci, veći nego na konvencionalnim. Oni ne hlade motor nego računalo, pa ni otvori na nosu neće nestati, kako se predviđalo.
Koje su prve novosti koje možemo očekivati pod vašom palicom u Odjelu i?
Za Salone del Mobile pripremili smo art automobil. Time želimo pokazati kako BMW i nije samo tehnologija, nego i cjelokupni lifestyle. Do kraja godine stiže i8 Spyder. Zanimljivo je to što je sadašnja gama bazirana na dizajnu još jednoga Hrvata - Marija Majdandžića i njegova koncepta BMW Vision EfficientDynamics iz 2009. Nismo mi slučajno ovdje. Nijemci vrlo cijene kreativne ljude, a njih je iznimno puno iz takozvanoga trećeg svijeta.
Što predstavlja marka BMW i?
Antipod BMW-u M. To su dva ekstrema karaktera BMW-a. “i” stoji za inovaciju, te inkubator. BMW i predstavlja vrhunac tehnologije efikasnosti Grupe BMW. Baš kao što je M sinonim za moć, efikasnost, snagu…
Kako funkcionira Grupa BMW?
Ujedinjuje samo premium marke. To nije slučajno. Smišljeno smo kupili Mini. Pretvorili smo ga u premium brend. I BMW je u premiumu u srednjoj i višim klasama, a Rolls-Royce je vrh vrhova. Mini je na istoj razini, ali u svome segmentu.
Što tradicija znači autoindustriji i je li u ovome ubrzanom dobu uopće značajna?
Mini, BMW, Rolls Royce desetljećima i više od stoljeća ispisuju povijest. "Korejci“ postoje tek 30 godina, “kinezi” ni 10 pa ni ne znaju za tradiciju. Zato i pokušavaju preskočiti razvoj koji je svuda, pa i u industriji, neophodan. Zato će i Tesla morati malo više učiti od nas. Neki elementi dizajna su na autu zato što ih svatko psihološki uvijek prepozna kao neku vrijednost u automobilskoj industriji. Zato su sad svi ponudili svoj Mini, bio to DS3 ili Cinquecento...
Gdje pronalazite inspiraciju? Putujete svijetom?
Imamo ured koji radi samo kontekst dizajn. On nas doslovno šalje tamo gdje je inspiracija, gdje se mijenjaju trendovi u društvu... Oni istražuju što je zanimljivo u umjetnosti, koji su trendovi... i to u cijelome svijetu! BMW-u nije teško poslati velik broj svojih dizajnera na takva mjesta. Mi to smatramo neophodnim. Zbog traženja ideja šalju nas na izložbe slika, u muzeje, u zanimljive krajeve.
Često idete na team buildinge i relativno se puno družite? Eto i mi moramo prekinuti intervju, jer za nekoliko sati vas 60 BMW-ovih dizajnera ide na skijanje. I to u četvrtak?
To se također radi, ali više za motivaciju. Team building mora organizirati svaki menadžer da vidi je li suradnja OK, to je onaj soft skill. Druga su zbilja stvari koje moraš imati i onda svatko može jednom na godinu ići na jednu ili dvije takve stvari. Ovisi, jer ako idu previše u Las Vegas onda će biti financijskih problema.
A zašto vas tako rijetko šalju na sajmove automobila?
Nije istina da nas ne šalju. Možemo ići, ali ne na novinarske dane. Oni koji idu na novinarske dane ne vide ništa od autoshowa. Po cijele su dane na vlastitim štandovima. Marketing određuje tko će imati tu ulogu. Mi zaista možemo ići posvuda i to je plaćeno. BMW nije strog nego je discipliniran, pametan i učinkovit. Ne radi se ništa što nije korisno
Tko zadnji odlučuje o dizajnu, tko kaže: To je sada to? To je uprava ili je Adrian van Hooydonk, šef svih dizajnera u BMW-u, ili netko treći?
Zadnja je - Uprava. Ona je ta koja kaže je li to prihvatljivo. Mi za nju dizajniramo. Njezini članovi moraju presuditi i reći jesmo li dobro odradili zadani cilj ili nismo. Kad oni kažu da, mi zamrznemo dizajn.
Igor Stažić i Daniel Tomičić