Je li ovo najljepši VW svih vremena? Sasvim drukčiji karavan i to Arteon. Gotovo pet metara karavan cupea, po uzoru za Alfu 159 SW
Dobro, priznajem - možda je ovo zaista hrabra izjava s obzirom na broj novih modela, ali nakon dugo vremena Volkswagen je taj koji ima ono nešto više, više osobnosti i šarma. Test: Volkswagen Arteon Shootingbrake 2.0 TDI 4Motion (2021).
Coupe karavan do sada je bio omiljena forma za Alfu Romeo 159, ali VW je formu spuštenog krova doveo do savršenstva, a u tome mu je pomogla i dužina od gotovo nevjerojatnih pet metara
Naravno, Arteon kao takav nije novi model. Stvoren je 2017. godine kao svojevrsni supermodel koji je zamijenio model kupe CC (bivši Passat CC), a podrazumijevao je svojim dimenzijama da je spravljen i za razmaženo američko tržište ( što zapravo nikada nije prihvatio). A onda je nekim čudom pronašao i put u Europu kao najveći model limuzine koji je, unatoč prilično impresivnim vanjskim dimenzijama (487 cm), ipak stvoren 'samo' na izuzetno razvučenoj MQB platformi.
No, Arteon, unatoč činjenici da je čak i tada to zaista bio premium Volkswagen, nekako nije bio pravi odgovor na zahtjeve kupaca, pogotovo u vrijeme kada su postajali sve razmaženiji, diverzificiraniji u ovom cjenovnom rangu i SUV-ima koji su opčinili mase. Dakle, u Volkswagnu su im dizajneri i tehničari pljunuli u ruke, kako bi rekli, i domaću zadaću odradili temeljitije nego u prvom pokušaju.
Arteon je na prijelazu godine doživio ozbiljnu obnovu - i to ne samo obnovu. Važnija je činjenica da su joj (uz R verziju i hibrid) posvetili i potpuno novu inačicu karoserije, koju možete vidjeti ovdje.
Definicija coupea također se danas mijenja, ali, bolje reći, prilagođava se, tako da je to uglavnom samo elegantan kosi odsječeni krov (što je izvorno značenje francuske riječi coupe - odsječen).
Dodana je kombinacija dvoja vrata, jer su više naglašeni sportski izgled i dinamika. Danas, naravno, veliki odjeljci više nemaju takav dizajn, u najboljem slučaju to su vrata bez okvira i 'skrivene' kuke. Pa, i Arteonovi dizajneri su se toga čvrsto držali, pa dijele identične linije B-stupa s bratom limuzinom, kada se linija elegantno preklopi prema dolje i završi zračnim deflektorom, dok se bočna linija lagano podiže i završava upereno u stup D. Čak i na prvi pogled ovaj model izgleda impresivnije, veći je od limuzine, ali ovo je pametna optička varka, jer su potpuno jednake duljine do milimetra. Razlika je samo u najvišoj točki, koja je kod Arteona za dva milimetra viša.
Međutim, iznutra je nešto drugačije. Ne toliko zbog sada malo pročišćene unutrašnjosti, posebno na vrhu armaturne ploče, koja je dio paketa za obnovu (otvori za ventilaciju i ukrasni remen između njih) i potpuno nove upravljačke ploče upravljača i klima uređaja, već više zbog toga prostranosti u drugom dijelu automobila.
Bez obzira na padajuću liniju krova, pet centimetara je više prostora za glavu i puno prostora za koljena, čak i ako su sprijeda putnici natprosječnih dimenzija, oni samo sjede malo niže i pogled vani nije tako kraljevski, ali taj je za očekivati. Također, stražnja klupa u Arteonu SB mjesto je na kojem će se putnici, čak i oni višeg rasta, osjećati dobro, opušteno, jer ima dovoljno mjesta za noge, a čak i malo niži položaj sjedenja ne kvari sliku.
Obično je slučaj da dizajneri daju prednost prostranosti - ili se više daje stražnjim putnicima ili se više inča i litara dodjeljuje za prtljagu. Pa, ovdje doista nisu morali raditi kompromise, što ide do točke dugog međuosovinskog razmaka i potpuno gurnuto u nos (i poprečno postavljenog) motora. Osim što neočekivano (i uvijek elektrificirano) visoko otvaraju vrata potpetice, oni su također duboko usječeni u krovnu crtu, što olakšava pristup ogromnom prtljažniku.
Koliko ogromno? Da, s 590 litara to je definitivno prvak u klasi, kao i s gotovo 120 centimetara duljine od ruba do dijela sjedala (i gotovo 210 centimetara kad je klupa spuštena). Ne, s ovim automobilom čak ni obitelj s čak i najviše razmaženom djecom ne bi trebala imati problema s praznicima, a ni rekreativci sa svojim glomaznim rekvizitima. A ovo je također osnovna filozofija takve karoserijske inačice - privlačnost elegantne kupe linije koja kombinira praktičnost kombija.
Naravno, pri pregledu opcija snage nedostaje poznati biturbo TDI, a nadasve bih ovom kombiju dao malo soli i energije koju ionako zrači. Naravno, reći ćete - budući da dolazi 320-konjska snaga R. Naravno, slažem se, ovo će biti doista primamljiva opcija. No, onima koji žele više svakodnevne iskoristivosti, ekonomičnosti i udobnosti putovanja uz zavodljivo leđa Newton metra, četverocilindraš s 240 'konja' bio je poslastica ... No, norme zaštite okoliša odnijele su mnoge strojeve i ovaj biturbo nije bio iznimka.
Sada je tu moderni i nadasve ultra čisti dvolitreni četverocilindar s dva katalizatora i dvostrukim ubrizgavanjem sintetičke uree, koji je barem nekako zamijenio. Naravno, razlika je - i to ne samo u brojkama. Prije svega, valja napomenuti da ovaj TDI podnosi dobrih 1,7 tona težine, što nije mačji kašalj, a odaziv novog stroja sa 146 kW (200 KS) naravno nije isti kao kod agregata s dva puhala.
Naravno, 400 newton metara nije slabo, daleko od toga, pa je pogon na četiri kotača 4Motion pravo rješenje (inače cijeni dodaje dobre dvije tisuće), ali znači i više opuštenosti i samopouzdanja vozača. No, činjenica da je ubrzanje na 4Motionu bolje za pola sekunde govori nešto o učinkovitosti!
Novom TDI-ju treba oko sekunde više da se probudi pri hladnom startu, a čak se i jutarnji krupni metalni zvuk dizela dobro čuje u kabini. Opet ništa dramatično, ali u doba super dizelaša barem je u hladnoj fazi hrapaviji nego što sam očekivao. Stoga, ništa previše neodlučno, iako je za veću dinamiku potrebno samo okretanje više od onoga na što sam navikao. Ništa posebno za tiho krstarenje ni u urbanim središtima, a stroj je zadovoljan s nekih 1500 okretaja u minuti s dobro proračunatom logikom DSG mjenjača.
Pa čak i pri ubrzavanju, ne pomiče se užurbano prema dolje, ali prije svega slijedi sve strmiju krivulju okretnog momenta, koja postaje uvjerljivija kako se tahometar približava oznaci 2000. Tada sve to ide glatko, odlučnije, glatko ... U udobnosti program vožnje, navođeni prigušivači rade tiho, ne tiho, a mjenjač i motor reagiraju slično - tiho, ali neodlučno. Na kraju pristajem u program Normal, koji se također čini najuvjerljivijim i najuravnoteženijim u stvarnom svijetu.
Da je Arteon ostao na 18-inčnim kotačima i gumama s višim stranama (45), uspio bih izravnati praktički sve bore, pa bih s 20-inčnim kotačima na kratkim poprečnim grbinama, zbog težine kotača, ima neku težinu prilikom istezanja kad zaista povremeno veliki bicikl udari u rupu. Sve ostalo je zaista mali zalogaj za prigušivače, koji naravno imaju i potpuno fleksibilan način prigušivanja (s klizačem i širim prozorom rada).
Na regionalnom se tržištu ovaj veliki Volkswagen brzo osjeća kao kod kuće - u programu Sport sve funkcionira onako kako sam očekivao, čvrsto, napeto, odzivno ... Prebacivanje ručkama na volanu je brzo, ali kad pretjerate, čini se kao da mjenjač ponekad radije ostaje duže u brzini, barem sekundu ili dvije. A za pogon na prednje kotače, prianjanje koje nudi prednja osovina na oštrim kutnim ulazima uistinu je iznenađujuće, kao i odzivnost i preciznost upravljanja. Čak i u oštrim ukosnicama u početku zaista možete osjetiti da nekakva težina visi na vanjskom rubu, ali nagib je minimalan, obrtni moment isporučuje se učinkovito, a stražnja osovina gotovo neprimjetno ulazi u igru žongliranja zakretnim momentom.
Obično je stražnji kraj pokazao da može zaživjeti na zabavan način kada izaziva one rijetke trenutke kada sam uspio rasteretiti stražnji kraj - ili je prednji (zapravo bilo koji) kotač ozbiljno izgubio borbu za stisak. Definitivno uvijek progresivan i (nažalost) nikad ne pomete. I to samo punim gasom. Pa, naravno, ne zna kako isključiti kontrolu stabilnosti, najviše čega se možete sjetiti u post-dublinskom driftu je ESC sportski program. Ovaj omogućuje malo zabave, a razgradnja mu je strana.
Pokazuje mnogo više suverenosti između srednjih i dugih, brzih zavoja, pri čemu brzina može biti potpuno nesvjesno puno veća od dopuštene, jer je kontrola nagiba tijela vrlo učinkovita, a dugačak međuosovinski razmak i precizna šasija čine svoje, kao i vrlo neutralan osjećaj.u vožnji s jedva primjetnim udarom pogona na prednje kotače. Sve u svemu, daje vozaču onaj ugodan, siguran osjećaj samopouzdanja za volanom.
Tome doprinose i kočnice - to je dobro i lako, predvidljivo doziranje papučice koja ni nakon dugog spuštanja nije pokazala značajniju razliku u osjetljivosti. Ovo je definitivno vrlo pohvalna značajka s obzirom na Arteonovu težinu. Nešto je manje suveren u brzim promjenama smjera kad se na upravljaču osjeti težina ovog gran turisma.
Pa, ako i kada se regionalni pojavi, Arteon još uvijek može biti brz, ali taj udar i sila momenta iznenada nestaju. Naravno, ovaj je dizel moguće okrenuti i prema 3.500 okretaja u minuti, kada je još uvijek živ i živahan, čak i malo oštriji, ali između 2500 i 3500 podsvjesno sam očekivao da se negdje krije još koji momentni moment. Ne pogriješite - snage i okretnog momenta ima dovoljno, ali sve u ovom automobilu samo dopušta i traži još.
Stoga je važnije da je u gotovo svakoj ulozi vrlo čvrst, a prije svega, uz takvu kombinaciju karoserije i pogona, korisnije će biti kombi uzorne unutrašnjosti, koji je nesumnjivo vrlo prijateljsko i ugodno okruženje za vožnju nego svakodnevno. Možda s duljinom od gotovo 4,9 metara, doista nije automobil za uska urbana okruženja, ali i tamo se pokazuje transparentnošću - doduše više naprijed i bočno nego unatrag, ali zato je kamera za stražnji pogled više nego praktična materija.
A da ne spominjemo kako će u umjerenoj vožnji potrošnja goriva biti oko šest litara, no ako postoji još nekoliko brzih autocesta, već biste trebali računati na oko sedam. Više nego podnošljiv, rekao bi, pogotovo uzimajući u obzir svu tehniku koju su mu nametnuli.