Dieselgate: glavni krivac teške blamaže spreman je platiti kaznu od jednog eura za svaki automobil? 11 milijuna za bivšeg direktora je premalo, javnost traži da ga se žešće kazni
Martin Winterkorn, najveći krivac za Dieselgate spreman je platiti 11 milijuna eura VW-u koji ga tuži zbog niza propusta koji su doveli do sramotne blamaže njihove komapnije i nanijeli im štetu koja se procjenjuje i na dvadesetak milijardi eura. Vodi se žestoki sudski spor a njemačka je javnost zgranuta preniskom Winterkornovom penalizacijom
Slučaj Dieselagte očito dobiva epilog za Martina Winterkorna. Bivši čelnik VW, prema mnogima, najodgovorniji je za aferu koja je Volkswagen grupi navodno naštetila desetke milijardi eura. Kao što smo izvijestili prošli tjedan, bivši prvi čovjek tvrtke trebao bi sklopiti nagodbu s bivšim poslodavcem kojemu bi zbog svoje krivnje trebao nadoknaditi 10 milijuna eura - što još uvijek negira.
Prema najnovijim izvješćima njemačkih medija i novinskih agencija (uključujući Reuters i STA), iznos odštete koju nudi Winterkorn iznosi 11 milijuna eura. I posljednje, ali ne najmanje važno, toliko ih je bilo u nekoliko godina, kada su Volkswagen, Audi, Porsche i druge marke grupe koristili kontroverzne motore novih prodanih vozila. Većina ih je pronašla kupce u SAD-u i mnogim europskim zemljama, gdje još uvijek traju tužbe protiv Volkswagena.
Sramotna ponuda Winterkorna
Još nije poznato hoće li Volkswagen prihvatiti ponuđenu naknadu - odluka će se donijeti u srpnju, kada će se održati rasprava između uprave grupe i dioničara tvrtke. Potonji će također imati glavnu riječ u odluci.
Winterkorn je, uz bivšeg izvršnog direktora Audija Ruperta Stadlera, samo jedan od mnogih visokih dužnosnika odgovornih za skandal protiv kojeg su u Wolfsburgu najavljene tužbe za odštetu. Njihova imena nisu poznata javnosti, a ukupni iznos odštete koju bi od njih trebali zahtijevati iznosi oko milijardu eura, što dioničarima otežava pristajanje na ponuđeni iznos.
Njemački Savezni sud (BGH) donio je prošle godine obvezujuću presudu u slučaju Herberta Gilberta, koji je zahtijevao naknadu troškova u cijelosti za njegov automobil. Prema rješenju, on ima pravo na djelomičnu naknadu nakon vraćanja vozila VW-u.
Tvrdnja se odnosila na takozvani skandal "Dieselgate", pod kojim je njemački proizvođač automobila priznao manipuliranje vozilima kako bi zavarao testove emisija.
Glasnogovornik VW-a izjavio je da će se sada obratiti ostalim kupcima koji su podnijeli zahtjeve i ponuditi im jednokratnu naknadu ako vrate svoj automobil. U izjavi poslanoj Euronewsu, glasnogovornik VW Nicolai Laude rekao je kako će se veličina te naknade utvrđivati za svaki slučaj.
Također, presuda nije razlog za nove zahtjeve, dodajući da još uvijek nema neodgovorenih pitanja, poput zastare, te mogu li i kupci koji su kupili automobil nakon rujna 2015. podnijeti zahtjeve.
Na konferenciji za novinare, Gilbert je rekao da je ovo "sjajan dan i velika presuda, kakvu sam i predvidio. Ova će presuda pomoći tisućama drugih tužitelja koji su zaglavili u svojim postupcima da konačno dođu do zaključka".
Presuda bi mogla utrti put za nekoliko tisuća trajnih slučajeva protiv VW-a. U skandal je bilo uključeno najmanje 11 milijuna automobila, od kojih je 8 milijuna u Europi.
VW će vjerojatno biti obvezan platiti naknadu
Suci su već presudili da će VW biti obvezan platiti odštetu, ali da kupci neće dobiti cjelokupnu otkupnu cijenu svog vozila. Umjesto toga, dobili bi takozvanu "naknadu za korištenje" za prijeđene kilometre.
No Gilbert je umjesto toga podnio odštetni zahtjev za cjelokupnu otkupnu cijenu od 31.500 eura za svoj VW Sharan.
Viši regionalni sud u Coblenzu presudio je da Gilbertu duguje 25.600 eura plus kamate po povratku automobila. Obje su se stranke žalile protiv ove presude.
VW tvrdi da kupcu nije nanesena nikakva šteta instaliranjem softvera za ispuh, jer se vozilo moglo koristiti u bilo kojem trenutku, a ugradnja softvera nije prouzročila gubitak vrijednosti ili druge nedostatke.